IN THE COURT OF APPEALS FOR MONTGOMERY COUNTY, OHIO
JOHN J. SCACCIA, etal.

Plaintiffs-Appellants

VS.

DAYTON NEWSPAPERS, INC.,

et al.

Defendants-Appellees

OPINION

Rendered on the 30th day of November ,2001

DWIGHT D. BRANNON, Atty. Reg. No. 0021657, 104 E. Third St., Suite 500, Dayton, Ohio
45402

Attorney for Plaintiffs-Appellants

ROBERT P. BARTLETT, JR., Atty. Reg. No. 0022995, JANICE M. PAULUS, Atty. Reg. No.
0029632, 33 W. First St., Suite 600, Dayton, Ohio 45402

Attorneys for Defendants-Appelees
BROGAN, J.

Plaintiffs, John and Cynthia Scaccia, appeal from an interlocutory order disqualifying their trial
counsel, Dwight D. Brannon, from representing the Scaccias in this proceeding.

The order from which this appeal is taken did not dispose of all issues which the Plaintiffs’
claims for relief present. Ordinarily, we would be without jurisdiction to review the error
assigned absent a certification by the trial court pursuant to Civ.R. 54(B) that there is no just
reason for delay of appellate review. However, Civ.R. 54(B) applies per its terms to orders
disposing of a claim for relief, and the trial court’s disqualification order is a provisional remedy.
Therefore, because the order satisfies the terms of R.C. 2505.02(B)(4) and the tests set out
therein, it is final, and therefore appealable per R.C. 2505.03, notwithstanding the lack of a
Civ.R. 54(B) certification. See Premier Health Services, Inc., et al. v. Norman Schneiderman,
M.D., et al., Montgomery App. No. 18795, Decision and Entry dated August 21, 2001.

The underlying action is on claims for relief alleging defamation. The alleged defamatory
statements were made by Defendants in a series of articles published in the Dayton Daily News.
The articles concerned dealings between the Scaccias and an elderly neighbor, which involved



allegedly improper transfers of approximately $500,000 of the man’s assets by the Scaccias to
themselves over a period of several years.

John Scaccia is an attorney. He held a power of attorney for his elderly neighbor while Cynthia
Scaccia acted as the man’s care giver. When the allegedly improper transfers of money took
place, John Scaccia was chief of the criminal section of the City of Dayton’s Law Department.
He was reportedly under consideration for the position of Dayton Law Director when the later
articles which form the basis of the Scaccias’ complaint were published in the Dayton Daily
News. The newspaper obtained the facts it reported from interviews and from investigations by
the Montgomery County Prosecutor’s Office and proceedings in the Probate Court.

The Scaccias commenced the underlying action against Dayton Newspapers, Inc. (“DNI”),
publisher of the Dayton Daily News, and numerous other Defendants connected with it, on
September 13, 1999. The complaint was filed on behalf of the Scaccias by Attorney Dwight D.
Brannon. The Defendants answered, denying the material allegations of the complaint.

On April 4, 2000, the Defendants moved to disqualify Attorney Brannon from further
representing the Scaccias in the proceeding, stating that they anticipated that Brannon would be
called as a witness to testify. That assertion was supported by affidavits of two Dayton Daily
News reporters, Rob Modic and Wes Hills, also Defendants herein, who stated that Brannon was
a lead for the stories the Defendants published. The reporters stated that Brannon had suggested
to them that he represented the Scaccias and that his clients’ conduct in their dealings with their
elderly neighbor was improper. The Defendants argued that the reporters would so testify, and
that their testimony would be offered to prove the Defendants’ state of mind. That evidence, they
argued, would require Brannon to take the stand to rebut the reporters’ testimony.

The trial court granted the motion to disqualify Attorney Brannon, applying the test prescribed in
Mentor Lagoons, Inc. v. Rubin (1987), 31 Ohio St.3d 256. The court found that evidence of
Brannon’s contacts with the two reporters was relevant to the issues involved in the action and,
therefore, admissible to prove or defend against the claims for relief involved. The court also
found that Brannon’s own testimony concerning those matters would be useful to the Scaccias in
rebutting the reporters’ versions of what had happened between them and Brannon.

The Scaccias filed a timely notice of appeal from the order disqualifying Attorney Brannon.
They present five assignments of error for review.

FIRST ASSIGNMENT OF ERROR

THE TRIAL COURT COMMITTED PREJUDICIAL ERROR OF FACT AND LAW IN ITS
DECISION OF JUNE 30, 2000, DISQUALIFYING APPELLANTS TRIAL COUNSEL,
HOLDING THAT APPELLEES ALLEGED CONVERSATIONS COULD PROVIDE LEGAL
JUSTIFICATION FOR THE CONTENTS OF THE DEFAMATORY ARTICLES, FORCING
COUNSEL TO BE A WITNESS AND FURTHER, SUA SPONTE, HOLDING THAT
CONTACTS IN SEPTEMBER 1998 COULD NOT BE ADMISSIBLE EVIDENCE AGAINST
APPELLEES.



A court has the duty and responsibility to regulate the conduct of the attorneys who appear
before it. 155 North High, Ltd. v. Cincinnati Ins. Co. (1995), 72 Ohio St.3d 423. Thus, the trial
court possesses the authority to disqualify an attorney from representing clients before the court
if the court finds that the attorney cannot conduct that representation in compliance with the
Code of Professional Responsibility. Mentor Lagoons, supra.

We may not disturb a trial court’s ruling on disqualification absent an abuse of discretion. 155 N.
High, supra. An abuse of discretion connotes more than a mere error of law or judgment; it
implies that the trial court’s decision was unreasonable, unconscionable or arbitrary. AAAA
Enterprises, Inc. v. River Place Comm. Urban Redevel. Corp. (1990), 50 Ohio St.3d 157

The Code of Professional Responsibility sets forth the standards governing the practice of law.
155 N. High, supra. The Code is comprised of three parts: Canons, Ethical Considerations, and
Disciplinary Rules. 1d. While the Canons are “statements of axiomatic norms” and the Ethical
Considerations merely “aspirational in character,” the Disciplinary Rules are “mandatory in
character” because they “state the minimum level of conduct below which no lawyer can fall.”
Id. (quoting Preface, Code of Prof. Resp.).

Disciplinary Rule 5-101, “Refusing Employment when the Interests of the Lawyer may impair
the Lawyer’s Independent Professional Judgment,” states in pertinent part:

(B) A lawyer shall not accept employment in contemplated or pending litigation if the lawyer
knows or it is obvious that the lawyer or a lawyer in the firm ought to be called as a witness,
except that the lawyer may undertake the employment and the lawyer or a lawyer in the firm
may testify:

(1) If the testimony will relate solely to an uncontested matter.

(2) If the testimony will relate solely to a matter of formality and there is no reason to believe
that substantial evidence will be offered in opposition to the testimony.

(3) If the testimony will relate solely to the nature and value of legal services rendered in the case
by the lawyer or the firm to the client.

(4) As to any matter, if refusal would work a substantial hardship on the client because of the
distinctive value of the lawyer or the firm as counsel in the particular case.

DR 5-102, “Withdrawal as Counsel when the Lawyer becomes a Witness,” states as follows:

(A) If, after undertaking employment in contemplated or pending litigation, a lawyer learns or it
is obvious that he or a lawyer in his firm ought to be called as a witness on behalf of his client,
he shall withdraw from the conduct of the trial and his firm, if any, shall not continue
representation in the trial, except that he may continue the representation and he or a lawyer in
his firm may testify in the circumstances enumerated in DR 5-101(B) (1) through (4).

(B) If, after undertaking employment in contemplated or pending litigation, a lawyer learns or it



is obvious that he or a lawyer in his firm may be called as a witness other than on behalf of his
client, he may continue the representation until it is apparent that his testimony is or may be
prejudicial to his client.

“Disqualification is a drastic measure which should not be imposed unless absolutely necessary.”
Waliszewski v. Caranova Builders, Inc. (1998), 127 Ohio App.3d 429, 433. The procedure which
a trial court must follow in deciding disqualification requests was set out in Mentor Lagoons,
supra:

When an attorney representing a litigant in a pending case requests permission or is called to
testify in that case, the court shall first determine the admissibility of the attorney's testimony
without reference to DR 5-102(A). If the court finds that the testimony is admissible, then that
attorney, opposing counsel, or the court sua sponte, may make a motion requesting the attorney
to withdraw voluntarily or be disqualified by the court from further representation in the case.
The court must then consider whether any of the exceptions to DR 5-102 are applicable and,
thus, whether the attorney may testify and continue to provide representation. In making these
determinations, the court is not deciding whether a Disciplinary Rule will be violated, but rather
preventing a potential violation of the Code of Professional Responsibility.

Id. Syllabus by the Court, paragraph 2.

DNI argued in the trial court, and it argues here, that Attorney Brannon will be required to testify
as a witness on the Scaccias’ behalf to rebut the testimony of DNI’s two reporters. DNI states
that it will offer the reporters’ testimony to disprove the Scaccias’ claim that DNI acted with the
condition of mind required for defamation when it published the stories concerned. That
condition of mind is actual malice. (See pp. 18-22, infra.)

DNI’s motion to disqualify Brannon was supported by the affidavits of the two Dayton Daily
News reporters who wrote the articles concerning the Scaccias, Rob Modic and Wes Hills. In
their affidavits, Modic and Hills state that in July 1998, before speaking with Brannon, they
“learned of an investigation by the Montgomery County, Ohio Prosecutors’ office involving
dealings between an elderly man and City of Dayton Prosecutor John J. Scaccia and his wife
Cynthia M. Scaccia.” Modic Aff. para. 6; Hills Aff. para. 6. When the reporters learned that
Brannon represented John Scaccia, Hills called Brannon to discuss the matter.

Affiant [Hills] told Brannon that he had information as to said investigation and understood that
Brannon represented John Scaccia. Brannon confirmed the investigation and said that he had
initially refused to become involved in it because he believed what he had done was unethical.
Brannon said the he did not want his name associated with a story and [Hills] agreed that
Brannon would be a “no-attribution source” (i.e., the information provided would not be
attributed to the source in a published article).

Brannon told [Hills] that John Scaccia’s wife, Cynthia, was the elderly man’s caretaker and that
he had given hundreds of thousands of dollars to John and Cynthia Scaccia. Brannon indicated
that he was troubled by the pattern of giving by the elderly man, who he said had short-term
memory problems, and that the elderly man had signed multiple checks for thousands of dollars



dated the same day which were written by Cynthia Scaccia to herself. Brannon further indicated
that he was disgusted with John Scaccia’s behavior. “It stinks,” Brannon said. Brannon stated
that John Scaccia had violated at least two cannons (sic) of ethics regarding an attorney’s
fiduciary responsibility to clients and that he could be taken before the bar association ethics
committee. Brannon said that he had urged John Scaccia to give the money back to the elderly
man.

Per Brannon, the elderly man had given a durable power of attorney naming John Scaccia.
Brannon also told [Hills] that John Scaccia had helped the elderly man make contributions to the
Dayton Foundation. Brannon mentioned that John Scaccia had assisted the elderly man with his
taxes and that amended tax returns were required. Brannon further stated that he, Brannon, had
refused to represent the elderly man in the competency proceedings. Brannon also revealed that
John Scaccia was under consideration for the then-open position of City of Dayton, Ohio Law
Director, a fact which came as a surprise to [Hills]. Brannon noted that this issue with the elderly
man would probably cost John Scaccia that job. Brannon suggested that [Hills] talk to Crofford
(“Croff”) Macklin, a Dayton, Ohio attorney with whom [Hills] was unfamiliar, because Macklin
had represented the elderly man, had been concerned about his competency and had refused to
go along with Scaccia’s plan to take the elderly man’s money;

8. The information which Brannon provided [Hills] in the referenced telephone call between
Brannon and [Hills] was key information which led [Hills] to believe that the investigation was a
story that should be strongly pursued;

9. [Hills] spoke with Modic after the referenced telephone call between Brannon and [Hills] and,
based upon the information from Brannon, Modic agreed with [Hills] that the story should be
strongly pursued. [Hills] then went to Steve Sidlo, the DDN Managing Editor and one of the
Defendants in the above-captioned matter, outlined the current information [Hills] and Modic
had as to the story and requested additional reporting assistance in pursuing the story. James
Bebbington, a DDN reporter and one of the Defendants in the above-captioned action, was
assigned to help out with the story as a result of that contact with Sidlo. This happened on or
around July 22, 1998. . ..

Hills Aff. para. 7-9.

In Modic’s affidavit, he states that after that they decided to pursue the story, and that Brannon
allegedly approached him as well.

10. In late July or August 1998, Brannon approached Affiant [Modic] in the county courts
building and gestured for [Modic] to step into the stairwell with him. Brannon indicated that he
had talked to Hills about the “Scaccia thing.” Brannon shook his head and said that Scaccia had
been stupid and that he never should have taken the money. He went on to indicate that he was
personally appalled by Scaccia’s conduct, but felt that he had to represent him. Brannon further
stated that Scaccia should have at least found another attorney to stand between himself and the
elderly man and, if Brannon had been in that situation, he would have returned the money. This
conversation was on a “background” basis, which means that it is “off the record” (i.e., the
source will not be quoted in a published article nor will there be a direct use of the information



from the source in a published article). “Background” sources are useful ways to obtain
information that may later be verified by a source to which the information can be attributed;

11. While hearings were held in the competency proceedings involving the elderly man on July
22 and 30, 1998 and August 17, 1998, those hearings were closed and we ([Modic], Hills and
Bebbington) were unable to obtain much information as to what was transpiring in the hearings
or as to the records involved in the proceedings. Ultimately, on September 4, 1998, the
Montgomery County Prosecutor’s office released documents related to the elderly man’s case to
[Modic] and Hills in response to [Modic]’s public records request. This material provided a great
deal of detailed information about the case. . . .

Modic Aff. para. 10-11.

Brannon’s affidavit, submitted to the trial court in support of the Plaintiff’s Memorandum in
Opposition to the Motion to Disqualify, states that Hills and Modic’s affidavits “are
misrepresentations of the actual facts and attempt to wrongly extend their beliefs and knowledge
to Affiant.” Brannon Aff. para. 7. Brannon states that “it was clear” during his discussions with
Hills and Modic that “they were operating with information supplied by the prosecutor’s office
and other sources.” 1d. at para. 9. Brannon states that he never expressed to the reporters “any
knowledge of any *“pattern of giving’ or check writing,” but only that if John Scaccia exploited
the elderly man as both the drafter and the heir of his will, or otherwise violated a disciplinary
rule, it would be an ethics violation. Id. at para. 25, 26. Brannon states that he never expressed
“any facts or conclusions that Mr. Scaccia was “‘guilty’ or that his conduct would “stink.”” Id. at
para. 28.

Brannon concludes his affidavit with the following statements:

49. The actual facts and records were available or known to defendants well before they were to
[Brannon]. Mr. Hills and Mr. Modic both admit knowledge of an investigation as early as May
or June, 1998. Both awaited the development of the facts through the probate hearing.

50. Any discussions about the Plaintiffs’ conduct prior to August 28, 1998, would be irrelevant
in light of the facts disclosed by the Probate Court’s hearings and Decision.

51. Any alleged statement by counsel would have been corrected by a review of these facts
unavailable prior to any publication.

Brannon Aff. para. 49-51.

The parties waived a hearing on DNI’s motion and asked the court to rule on the basis of the
affidavits of Modic, Hills, and Brannon. The court did so, and it granted the motion. The court
found that Brannon’s testimony would be useful to rebut the testimony of Modic and Hills.
Concerning the admissibility of the reporter’s evidence concerning their contact with Brannon,
the court stated:

[T]he substance of Brannon’s contacts with the Defendants in July 1998 is relevant to many of



the Scaccias’ causes of action. The Scaccias assert that the Defendants acted ‘negligently,
recklessly, intentionally, and/or with actual malice’ in the publishing of the articles, by invading
the Scaccia’s privacy, and generally by their acts or omissions. Since the Defendants contend
that the contacts with Brannon led them to believe that a story about the Scaccias was one that
needed to be pursued, the substance of the conversations could clearly be used to show that they
did not in fact act negligently, recklessly and intentionally. The Defendants could use the alleged
statements by Brannon to prove that they had a solid basis for their articles.

The Defendants can also use these communications taking place in July 1998 that they did not
publish the articles with knowledge of their falsity or with reckless disregard of the truth. If, as
the Defendants contend, Brannon was a source in the formulation of the articles, the Defendants
would most likely call him to testify on the substance of the July 1998 conversations to show that
the Defendants had no knowledge of their falsity. Brannon’s testimony could show that the
Defendants had a solid foundation for their story. By using a reasonable source to gain
information, the Defendants can show that they did not recklessly disregard the truth.

Testimony by Brannon will be relevant to the Scaccias in refuting testimony given by the
Defendants to the contacts at issue. Since Brannon disputes the substance of many of the
contacts, he is the only available witness for the Scaccias to rebut any testimony given by the
Defendants. His testimony would be essential to the Scaccias in showing that the Defendants had
no foundation on which to base their stories and thus acted negligently, recklessly, intentionally,
and/or with actual malice.”

Decision, Order and Entry, June 30, 2000, at pp. 4-5.

The trial court’s disqualification of Attorney Brannon was founded on DR 5-102(A), which
applies when a witness asks to testify for his own client. The court did not also rely on DR 5-
102(B), which applies when an attorney is called as a witness by an adverse party. DNI argues
that the court should have applied DR 5-102(B) as well.

At oral argument, both sides disavowed any intention to produce Attorney Brannon’s testimony
in their respective cases-in-chief. Defendants argue that the testimony of their own witnesses,
specifically the reporters who had contact with Brannon, will compel Attorney Brannon to testify
in rebuttal in order to attack it. Attorney Brannon states that he will not, suggesting that his
cross-examination of the Defendants’ witnesses will likely suffice. Therefore, we are not
required to consider whether a violation of DR5-102(B) is possible, the Defendants having
disclaimed any intent to call Brannon as their witness. However, if Brannon might later ask to
testify in the Scaccias’ case in rebuttal, a violation of DR-105(A) remains possible.

At this stage, it cannot be known whether Plaintiffs will present any case in rebuttal. Whether
one is presented and what it may consist of depends on what evidence the Defendants offer in
their own case-in-chief and how effective the Plaintiffs’ cross-examination of DNI’s witnesses
proves to be. There may be nothing for the Plaintiffs to rebut, and will be nothing if the trial
court grants a directed verdict at the close of the Plaintiffs’ or the Defendants’ case. However,
those propositions are now only speculative.



We must assume then, for purposes of our decision, that the Defendants will call the two Dayton
Daily News reporters who allegedly received information from Brannon regarding the Scaccias’

involvement with their elderly neighbor to testify at trial. Assuming that, we must first determine
whether their testimony regarding their contacts with Brannon is admissible. Only and if it is will
Brannon’s testimony in rebuttal even be required. Mentor Lagoons, supra.

Our resolution of the issue requires a brief detour into the constitutional underpinnings of a
defamation claim. In New York Times v. Sullivan (1964), 376 U.S. 254, 84 S.Ct. 710, 11
L.Ed.2d 686, the Supreme Court brought defamation into the constitutional realm. There the
court held that a higher standard, actual malice, applies to actions brought by public officials
against critics of their official conduct. 1d. Actual malice prohibits a public official from
recovering any damages for a defamatory falsehood unless he proves that the communication
was made “with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or
not.” 1d. at 280, 84 S.Ct. at 726, 11 L.Ed.2d at 706.

The Court offered guidance on who exactly qualifies as a “public official” in Rosenblatt v. Baer
(1966), 383 U.S. 75, 86 S.Ct. 669, 15 L.Ed.2d 597. The public official plaintiff must have, or
appear to have, substantial responsibility or control over public affairs, and his position must
have such “apparent importance that the public has an independent interest in the qualifications
and performance of the person who holds it, beyond the general public interest in the
qualifications and performance of all government employees. . . .” Id. at 86, 86 S.Ct. at 676, 15
L.Ed.2d at 606. In practice, the public official category has been extended broadly. See Arnheiter
v. Random House, Inc. (C.A.9, 1978), 578 F.2d 804 (naval officer); Gray v. Udevitz (C.A.10,
1981), 656 F.2d 588 (policeman); Grzelak v. Calumet Pub. Co., Inc. (C.A.7, 1975), 543 F.2d 579
(mid-level municipal employee). We find that John Scaccia’s position at the time of the alleged
defamation as the chief of the criminal section of the City of Dayton Law Department meets the
public official test.

However, for our purposes the closer question may be whether the conduct giving rise to the
articles at issue are purely private matters, outside of the scope of John Scaccia’s duties as the
head of the City’s criminal division. In Garrison v. Lousiana (1964), 379 U.S. 64, 85 S.Ct. 209,
13 L.Ed.2d 125, remarks made by a district attorney asserting that certain judges were lazy,
vacation-oriented, and sympathetic to criminals were found to be comments about the judge’s
official conduct. The Court emphasized that

[t]he public-official rule protects the paramount public interest in a free flow of information to
the people concerning public officials, their servants. To this end, anything which might touch on
the official’s fitness for office is relevant. Few personal attributes are more germane to fitness for
office than dishonesty, malfeasance, or improper motivation, even though these characteristics
may also affect the official’s private character.

Id. at 77, 85 S.Ct. at 217, 13 L.Ed.2d at 134.
Subsequently, the Court held that “a charge of criminal conduct against an official or candidate,

no matter how remote in time or place, is always ‘relevant to his fitness for office’ for purposes
of applying the New York Times rule.” Ocala Star-Banner Co. v. Damron (1971), 401 U.S. 295,



300, 91 S.Ct. 628, 632, 28 L.Ed.2d 57, 62 (discussing Monitor Patriot v. Roy (1971), 401 U.S.
265, 91 S.Ct. 621, 28 L.Ed.2d 35).

We find that, although John Scaccia’s position was not an elected one, the responsibilities of his
position and the importance of the position in the eyes of the public make him a public official
for purposes of the defamation claim. Therefore, he must meet the “actual malice” quantum of
proof prescribed in New York Times, supra.

A more difficult question is whether Cynthia Scaccia’s marital relationship with a public official,
and her involvement in the acts that led to the criminal investigation profiled in the articles,
requires her to satisfy the same burden of proof with respect to her own claims for relief.

A person who is alleged to have engaged in criminal conduct is not, per se, a public figure in
regard to any alleged defamation arising from the conduct. Wolston v. Reader’s Digest Assoc.,
Inc. (1979), 443 U.S. 157, 168, 99 S.Ct. 2708, 61 L.Ed.2d 450, 461. However, the Supreme
Court has also noted that “[i]t is preferable to reduce the public-figure question to a more
meaningful context by looking to the nature and extent of an individual’s participation in the
particular controversy giving rise to the defamation.” Gertz v. Robert Welch, Inc. (1974), 418
U.S. 323, 352, 94 S.Ct. 2997, 3013, 41 L.Ed.2d 789, 812. See also Schiavone Const. Co. v.
Time, Inc. (C.A.3, 1988), 847 F.2d 1069. In other words, “[a]lthough the criminal activity may
not, by itself, create public figure status, such activity may, nevertheless, be one element in a mix
of factors leading to that classification.” Marcone v. Penthouse Int’l Magazine for Men (1984),
754 F.2d 1072, 1085. See Schiavone Const. Co. v. Time, Inc. (C.A.3, 1988), 847 F.2d 1069.

Public figure status does not depend on the desires of the individual. Rosanova v. Playboy Enter.
(C.A.5, 1978), 580 F.2d 859. A plaintiff may not escape public figure status if he voluntarily
engages in a course of conduct that invites attention and comment. Id.

The Gertz Court first recognized that public-figure status may rest on one of two alternative
bases: an individual who achieves such fame or notoriety that he is a public-figure for all
purposes, or, more commonly, an individual who “voluntarily injects himself or is drawn into a
particular public controversy and thereby becomes a public figure for a limited range of issues.”
Id. at 351, 94 S.Ct. at 3013, 41 L.Ed.2d at 812. The Court also noted that it may be possible for
an individual to become a public figure “through no purposeful action of his own, but the
instances of truly involuntary public figures must be exceedingly rare.” Id. at 345, 94 S.Ct. at
3009, 41 L.Ed.2d at 808. However rare, numerous courts have found individuals to be limited-
purpose public figures “through no purposeful action of their own.” See Carson v. Allied News
Company (C.A.7, 1976), 529 F.2d 206 (Johnny Carson's wife a public figure); Dameron v.
Washington Magazine, Inc.(C.A.D.C.1985), 779 F.2d 736 (Air Traffic Controller on duty at the
time of an airplane crash was a limited-purpose public figure); Meeropol v. Nizer (C.A.2, 1977),
560 F.2d 1061, 1066 cert. denied, 434 U.S. 1013, 54 L. Ed. 2d 756, 98 S. Ct. 727 (1978) ("In the
course of extensive public debate revolving about the Rosenberg Trial [their children] were cast
into the limelight and became public figures under the Gertz standards"); Brewer v. Memphis
Pub. Co., Inc. (C.A.5, 1980), 626 F.2d 1238, (husband of a woman who once dated Elvis Presley
was a public figure for purposes of an article claiming, incorrectly, that the couple were divorced
and that she had reunited with Presley.)



Here, Cynthia Scaccia intentionally ventured to engage in a controversial matter with a public
official. Their course of action had a bearing on the public official’s fitness for office. She
injected herself into a public controversy, and thereby became a public figure for that limited
purpose. Furthermore, the fact that Cynthia is married to the public official bolsters her public-
figure status. Therefore, Cynthia Scaccia is a public figure for purposes of her defamation claim
arising from the articles at issue. Accordingly, because the Scaccias must prove “actual malice,”
which requires evidence of knowing falsity or reckless disregard for the truth, New York Times,
supra, we must now turn to the proof required to meet this high standard.

Proof of actual malice requires an examination of the particular condition of mind* of the writers
and editors at the point in time when the articles were published. A plaintiff must prove by clear
and convincing evidence that the defendant proceeded to publication despite a “high degree of
awareness” of the “probable falsity” of the statement, Garrison, supra, 379 U.S. at 74, 85 S.Ct. at
216, 13 L.Ed.2d at 133, or that the “defendant in fact entertained serious doubts as to the truth of
his publication.” St. Amant v. Thompson (1968), 390 U.S. 727, 731, 88 S.Ct. 1323, 1325, 20
L.Ed.2d 262, 267. “Publishing with such doubts shows reckless disregard for truth or falsity and
demonstrates actual malice.” Id. See also Varanese v. Gall (1988), 35 Ohio St.3d 78.

On the foregoing standards, actual malice is measured at the time the publication takes place.
Varanese, supra (citing Dupler v. Mansfield Journal Co., Inc. (1980), 64 Ohio St.2d 116). Accord
New York Times, supra, 376 U.S. at 286, 84 S.Ctat 729, 11 L.Ed.2d at 710 (“[t]he statement
does not indicate actual malice at the time of the publication. . . .”).

After their contacts with Brannon, and before the stories were published, the Defendants
obtained numerous documents from the Montgomery County Prosecutor’s Office concerning its
investigation of the Scaccias’ dealings with their elderly neighbor. The newspaper also obtained
a copy of the decision of the Probate Court concerning the matter. It had also obtained, though
not without some difficulty, a transcript of the proceedings before the Probate Court prior to
DNI’s October 26, 1998, publication of the other major article at issue.

A review of these materials reveals that the remarks that Brannon allegedly made to the two
reporters were not among the facts and circumstances that the Defendants chose to publish.
Rather, their publications were founded on and revealed facts and circumstances learned by the
Defendants in their subsequent investigations.

Per Evid.R. 402, all relevant evidence is admissible, unless subject to exclusion by law or the
Ohio Rules of Evidence. Evidence Rule 401 states: “‘Relevant evidence’ means evidence having
any tendency to make the existence of any fact that is of consequence to the determination of the
action more probable or less probable than it would be without the evidence.”

The Supreme Court of Ohio has defined relevancy as “any matter of fact, the effect, tendency, or
design of which, when presented to the mind, is to produce a persuasion concerning the existence
of some other matter of fact — a persuasion either affirmative or disaffirmative of its existence.”
Barnett v. State (1922), 104 Ohio St. 298, 306.



“Of course, the establishment of a connection between the evidence and the fact sought to be
proved is not a scientific process. While not expressly indicated on the face of Rule 401, the Rule
is applied by the trial judge in a highly discretionary manner.”

Weissenberger’s Ohio Evidence, Treatise, Section 401.3, at p. 71.

The trial court reasoned that the two reporters’ evidence of their contacts with Brannon in late
July and early August of 1998 were relevant to whether DNI acted with actual malice when it
published the series of articles concerning the Scaccias beginning September 10 of that year. The
court cited the reporters’ claims that their contacts with Brannon “led them to believe that a story
about the Scaccias was one that needed to be pursued,” and that “Defendants could use the
alleged statements by Brannon to prove they had a solid basis of their articles.” The court also
reasoned that the Defendants could call Brannon to show that, by reason of his alleged
statements, the Defendants “did not publish the articles with knowledge of their falsity or with
reckless disregard of the truth” because Brannon’s statements “could show that the Defendants
had a solid foundation for their story.”

Brannon’s alleged statements to Modic and Hills were made a month or more before the date the
first of their stories were published. Those statements might very well have led the reporters to
believe that a story about the Scaccias was one that should be pursued, as the trial court found.
However, pursuing the story by investigating it, as Modic and Hills did during the weeks
following, is not publishing it, and publication is the basis of a defamation action. Therefore, the
reporters’ initial reactions or beliefs after speaking with Brannon are not relevant to the issues
presented, and their testimony concerning Brannon’s alleged statements to them is inadmissible
for the first purpose which the court found.

The trial court also found that Brannon’s alleged statements are admissible to show that the
reporters believed that “they had a solid foundation for their articles,” proving that they “did not
publish the articles with . . . a reckless disregard of the truth.” This purpose focuses on the
substance of the publications themselves, and the evidence involved is probative of the particular
condition of mind involved in a defamation claim, “actual malice.” Therefore, the reporter’s
testimony concerning Brannon’s alleged statements to them is admissible for the second purpose
which the trial court found.

We however believe that the order of disqualification was premature because it is not clear at this
stage of the proceedings that the testimony of Rob Modic and Wes Hills is clearly relevant to any
defense which the defendants may have in this case.

It appears from reading the plaintiffs” lengthy complaint that they believe the Dayton Daily
News failed to present a balanced report of the investigation conducted of their receipt of over a
half million dollars from an 82 year-old neighbor. Specifically, they allege the newspaper failed
to properly emphasize that Mr. H was found to be competent in the probate court proceedings
and that Mr. H freely and voluntarily gave them this money in gratitude for their friendship and
services.

The trial court has yet to determine whether a number of the causes of action asserted by the



Scaccias state a cause of action, e.g., false light, intentional and negligent infliction of emotional
stress, “tabloid outrage,” tortious interference with expectancy of gifts, and invasion of privacy.

If the defamation consists of the newspapers failing to give a balanced view of the investigation,
it is not clear why Modic and Hill’s testimony is relevant. Modic stated in his affidavit he and
Wes Hills decided “that the story should be strongly pursued based on his conversations with
Dwight Brannon.” Modic admitted that on September 4, 1998, the Montgomery County
Prosecutor’s Office released information to the paper which provided “a great deal of detailed
information about the case.”

Hills stated that Brannon told him that the elderly man had short term memory problems and had
signed several checks for thousands of dollars dated the same day to Cynthia Scaccia. These
facts, however, are not in dispute and thus Brannon need not refute this evidence.

Modic stated in his affidavit that Brannon told him that John Scaccia believed the probate
proceedings were “private” and that a publication of any articles about the investigation would
be an “invasion of their privacy.”

Some states have recognized the tort of “disclosure of a private fact.” That tort occurs when a
medium, without consent, disseminates personal information that a reasonable person would find
highly offensive and not of legitimate public concern. Thus, newsworthiness is a defense. The
fact that the information was taken from a public record of a governmental agency is a defense to
an invasion of privacy claim. In Cox Broadcasting Co. v. Cohn (1975), 420 U.S. 469, the United
States Supreme Court held that a rape victim’s father could not sue for invasion of privacy when
WSBT-TV disclosed the name of the victim found in a publicly filed indictment. The Supreme
Court concluded that there can be no liability for the accurate reporting of matters taken from
public records especially those of the courts. Id. at 496. See also, Florida Star v. B.J.F. (1989),
491 U.S. 524, 534-36.

In this case, the information reported by the Dayton Daily News was contained in either the
Montgomery County records or the transcript of the Montgomery County Probate Court. The
plaintiffs allege that the three main articles about the investigation occurred on September 20,
October 26 and December 19, 1998.

In the September 20, 1998, article titled “man’s gift-giving causes concern” the newspaper
reported that the Scaccias received more than $500,000 over a four-year span from a wealthy
elderly man whose competency was brought in question by the Montgomery County
Prosecutor’s Office. The paper indicated they obtained this information from a public agency.
The paper also reported that Judge Gounaris found that the Scaccias had not exploited Mr. H.,
but that strict limits would be put on Mr. H’s gift giving and Adult Protective Services was to
visit him twice a month. Again the newspapers reported information found in public court
records.

The October 26, 1998 article quoted at length from the transcript of the probate court
competency hearing.



The December 19, 1998 newspaper article was an editorial “opinion” by Hap Capwood in which
he opined that Adult Protective Services, a public agency, had played a commendable role in the
investigation into Mr. H’s gifts to the Scaccias. Long ago, the United States Supreme Court held
that defamation requires the publication of a false fact, and opinions are constitutionally
protected. Gertz v. Welch (1974), 418 U.S. 323. Justice Lewis Powell noted “there is no such
thing as a false idea.” 1d. at 339. In Milkovich v. Lorain Journal Co. (1990), 497 U.S. 1, 20, the
Supreme Court held if the opinion implies a false and defamatory assertion of fact, the opinion is
actionable. Ohio has recognized a similar protection for opinions under the Ohio Constitution.
Scott v. News-Herald (1986), 25 Ohio St.3d 243. The determination of whether an averred
defamatory statement constitutes opinion or fact is a question of law. Scott, supra, at 250.

In short, the trial court has yet to address the many defenses available to the Dayton Daily News
under the First Amendment. It may be that Rob Modic and Wes Hills’ testimony will bear some
possible relevancy to a defense available to the newspaper, but that is not yet clear. We find that
the trial court abused its discretion in disqualifying plaintiff’s counsel at the early stage of this
litigation. Disqualification is, after all, a drastic measure which should not be imposed unless
absolutely necessary. Walisjewski v. Caranova Builders, Inc. (1998), 127 Ohio App.3d 429, 433.
That necessity has yet to be demonstrated to our satisfaction. We will reverse and remand for
further proceedings.

The first assignment of error is sustained.
SECOND ASSIGNMENT OF ERROR

THE LOWER COURT COMMITTED PREJUDICIAL ERROR: 1) BY NOT ALLOWING
DISCOVERY TO DEVELOP AS MANDATED BY THE COURT, WHICH COULD HAVE
ELIMINATED ANY POSSIBLE DISQUALIFICATION CLAIMS; 2) BY ISSUING EX
PARTE ORDERS FOR APPELLEES WHICH, IN EFFECT, TERMINATED THE CIVIL
LITIGATION PROCESS WITHOUT ANY JUSTIFICATION; 3) BY ABANDONING THE
SCHEDULING ORDER TO THE TOTAL ADVANTAGE OF THE APPELLEES; 4) BY
IGNORING APPELLANTS’ PERTINENT MOTIONS, MEMORANDA, EXHIBITS AND
EVIDENCE, INCLUDING MOTIONS FOR SANCTIONS WHICH RELATED TO
DISQUALIFICATION CLAIMS AND MOOT THEM IF THE PROCESS PROCEEDED AS
MANDATED BY THE COURT’S SCHEDULING ORDER.

THIRD ASSIGNMENT OF ERROR

THE TRIAL COURT DENIED APPELLANTS’ SUBSTANTIVE AND PROCEDURAL DUE
PROCESS WHILE ALLOWING APPELLEES TO PROFIT FROM THEIR OWN WRONG
DOING [SIC] BY 1) ABANDONING THE SCHEDULING ORDER WITHOUT AFFORDING
APPELLANTS NOTICE AND OPPORTUNITY TO BE HEARD, 2) DENYING
APPELLANTS RIGHTS TO REMEDIES, 3) ALLOWING APPELLEES TO CONTROL THE
LITIGATION PROCESS BY IMPROPER MEANS.

FOURTH ASSIGNMENT OF ERROR



THE SEPARATE AND CUMULATIVE ERRORS BY THE LOWER COURT, INDUCED BY
AND PREDICATED UPON THE UNLAWFUL CONDUCT OF APPELLEES, REQUIRES
REMAND WITH DECISIONS, ORDERS, INSTRUCTIONS, AND PROCEDURAL
REQUIREMENTS TO REMEDY THE HARM DONE TO APPELLANTS, THEIR COUNSEL,
AND THE LITIGATION PROCESS.

FIFTH ASSIGNMENT OF ERROR

THE TRIAL COURT’S FAILURE TO ADDRESS APPELLANTS’ MOTION TO SEAL
THEIR EXHIBIT BOOK BEFORE RULING ON THE MOTION TO DISQUALIFY ALONE
OR IN COMBINATION WITH THE MANNER AND TIMING OF THE OTHER ORDERS
BY THE COURT RESULTED IN PREJUDICIAL ERROR OF [SIC] APPELLANTS CASE IN
VIOLATION OF FUNDAMENTAL NOTIONS OF FAIRNESS AND IMPARTIALITY.

None of the many matters to which Assignments of Error Second through Fifth refer is
predicated on a final order as that is defined by R.C. 2505.02. Therefore, we lack jurisdiction to
review the error assigned, and the assignments of error are overruled.

Conclusion

The order of the trial court disqualifying Attorney Brannon from representing Plaintiffs-
Appellants is Reversed and this cause is Remanded for further proceedings.

YOUNG, J., concurs.

GRADY, J., dissenting:

I respectfully dissent from the decision of the majority. Many of the claims for relief that
Plaintiffs-Appellants plead in their complaint border on the frivolous, as Judge Brogan points
out. Nevertheless, Defendants-Appellees are entitled to any defense in law which they have to
those claims for relief while they lie, and to present any evidence relevant to prove those
defenses. Attorney Brannon’s statements, or at least some of them, are admissible for that
purpose, and at this stage a real prospect exists that he will be called upon to refute or deny them.
To defer a decision on his disqualifications until that occurs risks a mistrial and is a waste of

judicial economy. | find no abuse of discretion in ordering Attorney Brannon’s disqualification
now, on this record. Therefore, | would affirm the trial court’s order of disqualification.

Copies mailed to:
Dwight D. Brannon
Robert P. Bartlett
Janice M. Paulus

Hon. John W. Kessler



*The cases on defamation refer generally to the actor’s “state of mind.” Civ.R. 9(B) classifies
malice as a “condition of the mind.”



