Time, Inc. v. Firestone, 424 U.S. 448 (1976)

TIME, INC.
V.
FIRESTONE

No. 74-944.
SUPREME COURT OF THE UNITED STATES

424 U.S. 448;

96 S. Ct. 958;

1976 U.S.LEXIS 26;
47 L. Ed. 2d 154;

1 Media L. Rep. 1665

Argued October 14, 1975
March 2, 1976

PRIOR HISTORY: CERTIORARI TO THE SUPREME COURT OF FLORIDA
SYLLABUS: [***1]

After respondent had sought separate maintenance, her husband, the scion of a wealthy industrial
family, filed a counterclaim for divorce on grounds of extreme cruelty and adultery. The court
granted the counterclaim, stating that "neither party is domesticated, within the meaning of that
term as used by the Supreme Court of Florida," and that "the marriage should be dissolved.” On
the basis of newspaper and wire service reports and information from a bureau chief and a
"stringer,” petitioner published in its magazine an item reporting that the divorce was granted "on
grounds of extreme cruelty and adultery.” After petitioner had declined to retract, respondent
brought this libel action in the state court. A jury verdict for damages against petitioner was
ultimately affirmed by the Florida Supreme Court. Petitioner claims that the judgment violates its
rights under the First and Fourteenth Amendments. Held:

1. The standard enunciated in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, as later extended,
which bars media liability for defamation of a public figure absent proof that the defamatory
statements were published with knowledge of their falsity or in reckless disregard [***2] of the
truth, is inapplicable to the facts of this case. Pp. 452-457.

(a) Respondent was not a "public figure,” since she did not occupy "[a role] of especial
prominence in the affairs of society," and had not been "thrust . . . to the forefront of particular
public controversies in order to influence the resolution of the issues involved.” Gertz v. Robert
Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345. Pp. 453-455.

(b) The New York Times rule does not automatically extend to all reports of judicial proceedings
regardless of whether the party plaintiff in such proceedings is a public figure who might be



assumed to "have voluntarily exposed [himself] to increased risk of injury from defamatory
falsehood." Gertz, supra, at 345. There is no substantial reason why one involved in litigation
should forfeit that degree of protection afforded by the law of defamation simply by virtue of
being drawn into a courtroom. Pp. 455-457.

2. No finding was ever made by the divorce court that respondent was guilty of adultery as
petitioner had reported, and though petitioner contends that it faithfully reproduced the precise
meaning of the divorce judgment, the jury's verdict, upheld on appeal, rejected [***3]
petitioner's contention that the report was accurate. Pp. 457-459.

3. In a case such as this, Gertz, supra, imposes the constitutional limitations that (1)
compensatory awards "be supported by competent evidence concerning the injury™ and (2)
liability cannot be imposed without fault. Since Florida permits damages awards in defamation
actions based on elements other than injury to reputation, and there was competent evidence here
to permit the jury to assess the amount of such injury, the first of these conditions was satisfied.
Pp. 459-461.

4. Since, however, there was no finding of fault on the part of the petitioner in its publication of
the defamatory material, the second constitutional limitation imposed by Gertz was not met.
Though the trial court's failure to submit the question of fault to the jury does not of itself
establish noncompliance with the constitutional requirement, none of the Florida courts that
considered this case determined that petitioner was at fault. Pp. 461-464.

305 So0.2d 172, vacated and remanded.

REHNQUIST, J., delivered the opinion of the Court, in which BURGER, C. J., and STEWART,
BLACKMUN, and POWELL, JJ., joined. POWELL, J., filed [***4] a concurring opinion, in
which STEWART, J., joined, post, p. 464. BRENNAN, J., post, p. 471, WHITE, J., post, p. 481,
and MARSHALL, J., post, p. 484, filed dissenting opinions. STEVENS, J., took no part in the
consideration or decision of the case.

COUNSEL.: John H. Pickering argued the cause for petitioner. With him on the briefs were
Harold R. Medina, Jr., and William S. Frates.

Edna L. Caruso argued the cause and filed a brief for respondent.

OPINIONBY: REHNQUIST

OPINION: [*449]

[**963] MR. JUSTICE REHNQUIST, delivered the opinion of the Court.

Petitioner is the publisher of Time, a weekly news magazine. The Supreme Court of Florida
affirmed a [*450] $100,000 libel judgment against petitioner which was based on an item

appearing in Time that purported to describe the result of domestic relations litigation between
respondent and her husband. We granted certiorari, 421 U.S. 909 (1975), to review petitioner's



claim that the judgment violates its rights under the First and Fourteenth Amendments to the
United States Constitution.

Respondent, Mary Alice Firestone, married Russell Firestone, the scion of one of America's
wealthier industrial families, in 1961. [***5] In 1964, they separated, and respondent filed a
complaint for separate maintenance in the Circuit Court of Palm Beach County, Fla. Her husband
counterclaimed for divorce on grounds of extreme cruelty and adultery. After a lengthy trial the
Circuit Court issued a judgment granting the divorce requested by respondent's husband. In
relevant part the court's final judgment read: S "This cause came on for final hearing before the
court upon the plaintiff wife's second amended complaint for separate maintenance (alimony
unconnected with the causes of divorce), the defendant husband's answer and counterclaim for
divorce on grounds of extreme cruelty and adultery, and the wife's answer thereto setting up
certain affirmative defenses.

"According to certain testimony in behalf of the defendant, extramarital escapades of the plaintiff
were bizarre and of an amatory nature which would have made Dr. Freud's hair curl. Other
testimony, in plaintiff's behalf, would indicate that defendant was guilty of bounding from one
bed partner to another [*451] with the erotic zest of a satyr. The court is inclined to discount
much of this testimony as unreliable. Nevertheless, it is [***6] the conclusion and finding of the
court that neither party is domesticated, within the [**964] meaning of that term as used by the
Supreme Court of Florida.

"In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital discord that neither of the
parties has shown the least susceptibility to domestication, and that the marriage should be
dissolved.

"The premises considered, it is thereupon
"ORDERED AND ADJUDGED as follows:
"1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant's counterclaim for

divorce be and the same is hereby granted, and the bonds of matrimony which have heretofore
existed between the parties are hereby forever dissolved.

"4, That the defendant shall pay unto the plaintiff the sum of $ 3,000 per month as alimony
beginning January 1, 1968, and a like sum on the first day of each and every month thereafter



until the death or remarriage of the plaintiff." App. 523-525, 528.

Time's editorial staff, headquartered in New York, was alerted by a wire service report and an
account in a New York newspaper to the fact that a judgment had been rendered in the Firestone
divorce proceeding. The staff subsequently [***7] received further information regarding the
Florida decision from Time's Miami bureau chief and from a "stringer" working on a special
assignment basis in the Palm Beach area. On the basis of these four sources, Time's staff
composed the following item, [*452] which appeared in the magazine's "Milestones" section the
following week: S

"DIVORCED. By Russell A. Firestone Jr., 41, heir to the tire fortune: Mary Alice Sullivan
Firestone, 32, his third wife; a onetime Palm Beach schoolteacher; on grounds of extreme cruelty
and adultery; after six years of marriage, one son; in West Palm Beach, Fla. The 17-month
intermittent trial produced enough testimony of extramarital adventures on both sides, said the
judge, 'to make Dr. Freud's hair curl.™l

Within a few weeks of the publication of this article respondent demanded in writing a retraction
from petitioner, alleging that a portion of the article was "false, malicious and defamatory."
Petitioner declined to issue the requested retraction. nl1

nl Under Florida law the demand for retraction was a prerequisite for filing a libel action, and
permits defendants to limit their potential liability to actual damages by complying with the
demand. Fla. Stat. Ann. @@ 770.01-770.02 (1963).

----------------- End Footnotes- -[**8]

Respondent then filed this libel action against petitioner in the Florida Circuit Court. Based on a
jury verdict for respondent, that court entered judgment against petitioner for $100,000, and after
review in both the Florida District Court of Appeal and the Supreme Court of Florida the
judgment was ultimately affirmed. 305 So. 2d 172 (1974). Petitioner advances several
contentions as to why the judgment is contrary to decisions of this Court holding that the First
and Fourteenth Amendments of the United States Constitution limit the authority of state courts
to impose liability for damages based on defamation.

Petitioner initially contends that it cannot be liable for publishing any falsehood defaming
respondent unless [*453] it is established that the publication was made "with actual malice,” as
that term is defined in New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964). n2 Petitioner
advances two arguments in support of this contention: that [**965] respondent is a "public
figure™ within this Court's decisions extending New York Times to defamation suits brought by
such individuals, see, e.g., Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967); and that the Time
item [***9] constituted a report of a judicial proceeding, a class of subject matter which
petitioner claims deserves the protection of the "actual malice™ standard even if the story is



proved to be defamatorily false or inaccurate. We reject both arguments.

n2 The "actual malice" test requires that a plaintiff prove that the defamatory statement was
made "with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not."
376 U.S., at 280.

In Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 (1974), we have recently further defined the
meaning of "public figure™ for the purposes of the First and Fourteenth Amendments: S

"For the most part those who attain this status have assumed roles of especial prominence in the
affairs of society. Some occupy positions of such persuasive power and influence that they are
deemed public figures for all purposes. More commonly, those classed as public figures have
thrust themselves to the forefront of particular public controversies in order to influence the
resolution [***10] of the issues involved."|

Respondent did not assume any role of especial prominence in the affairs of society, other than
perhaps Palm Beach society, and she did not thrust herself to the forefront of any particular
public controversy in order to influence the resolution of the issues involved in it. [*454]

Petitioner contends that because the Firestone divorce was characterized by the Florida Supreme
Court as a "cause celebre," it must have been a public controversy and respondent must be
considered a public figure. But in so doing petitioner seeks to equate "public controversy" with
all controversies of interest to the public. Were we to accept this reasoning, we would reinstate
the doctrine advanced in the plurality opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29
(1971), which concluded that the New York Times privilege should be extended to falsehoods
defamatory of private persons whenever the statements concern matters of general or public
interest. In Gertz, however, the Court repudiated this position, stating that "extension of the New
York Times test proposed by the Rosenbloom plurality would abridge [a] legitimate state interest
to a degree that we find unacceptable.” [***11] 418 U.S., at 346.

Dissolution of a marriage through judicial proceedings is not the sort of “public controversy"
referred to in Gertz, even though the marital difficulties of extremely wealthy individuals may be
of interest to some portion of the reading public. Nor did respondent freely choose to publicize
issues as to the propriety of her married life. She was compelled to go to court by the State in
order to obtain legal release from the bonds of matrimony. We have said that in such an instance
"[r]esort to the judicial process... is no more voluntary in a realistic sense than that of the
defendant called upon to defend his interests in court.” Boddie v. Connecticut, 401 U.S. 371,
376-377 (1971). Her actions, both in instituting the litigation and in its conduct, were quite
different from those of General Walker in Curtis Publishing Co., supra. n3 She assumed no
"special prominence [*455] in the resolution of public questions.” Gertz, supra, at 351. We hold
respondent was not a "public figure"” for the purpose of determining the constitutional protection
[**966] afforded petitioner's report of the factual and legal basis for her divorce.



n3 Nor do we think the fact that respondent may have held a few press conferences during the
divorce proceedings in an attempt to satisfy inquiring reporters converts her into a "public
figure.” Such interviews should have had no effect upon the merits of the legal dispute between
respondent and her husband or the outcome of that trial, and we do not think it can be assumed
that any such purpose was intended. Moreover, there is no indication that she sought to use the
press conferences as a vehicle by which to thrust herself to the forefront of some unrelated
controversy in order to influence its resolution. See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323,
345 (1974).

----------------- End Footnotes- - [***12]

For similar reasons we likewise reject petitioner's claim for automatic extension of the New York
Times privilege to all reports of judicial proceedings. It is argued that information concerning
proceedings in our Nation's courts may have such importance to all citizens as to justify
extending special First Amendment protection to the press when reporting on such events. We
have recently accepted a significantly more confined version of this argument by holding that the
Constitution precludes States from imposing civil liability based upon the publication of truthful
information contained in official court records open to public inspection. Cox Broadcasting
Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469 (1975).

Petitioner would have us extend the reasoning of Cox Broadcasting to safeguard even inaccurate
and false statements, at least where "actual malice™ has not been established. But its argument
proves too much. It may be that all reports of judicial proceedings contain some informational
value implicating the First Amendment, but recognizing this is little different from labeling all
judicial proceedings matters of "public or general interest," as that phrase was used by the
plurality [*456] [***13] in Rosenbloom. Whatever their general validity, use of such subject-
matter classifications to determine the extent of constitutional protection afforded defamatory
falsehoods may too often result in an improper balance between the competing interests in this
area. It was our recognition and rejection of this weakness in the Rosenbloom test which led us
in Gertz to eschew a subject-matter test for one focusing upon the character of the defamation
plaintiff. See 418 U.S., at 344-346. By confining inquiry to whether a plaintiff is a public officer
or a public figure who might be assumed to "have voluntarily exposed [himself] to increased risk
of injury from defamatory falsehood,” we sought a more appropriate accommodation between
the public's interest in an uninhibited press and its equally compelling need for judicial redress of
libelous utterances. Cf. Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568 (1942).

Presumptively erecting the New York Times barrier against all plaintiffs seeking to recover for
injuries from defamatory falsehoods published in what are alleged to be reports of judicial
proceedings would effect substantial depreciation of the individual's interest in protection
[***14] from such harm, without any convincing assurance that such a sacrifice is required
under the First Amendment. And in some instances such an undiscriminating approach might
achieve results directly at odds with the constitutional balance intended. Indeed, the article upon
which the Gertz libel action was based purported to be a report on the murder trial of a Chicago



police officer See 418 U.S., at 325-326. Our decision in that case should make it clear that no
such blanket privilege for reports of judicial proceedings is to be found in the Constitution.

It may be argued that there is still room for application of the New York Times protections to
more narrowly [*457] focused reports of what actually transpires in the courtroom. But even so
narrowed, the suggested privilege is simply too broad. Imposing upon the law of private
defamation the rather drastic limitations worked by New York Times cannot be justified by
generalized references to the public interest in reports of judicial proceedings. The details of
many, if not most, courtroom battles would add almost nothing toward advancing the uninhibited
debate on public issues thought to provide principal support for the [***15] decision in New
York Times. See 376 U.S., at 270; cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 86 (1966). And while
participants in some litigation may be legitimate "public figures,” either generally or for the
limited purpose of that litigation, [**967] the majority will more likely resemble respondent,
drawn into a public forum largely against their will in order to attempt to obtain the only redress
available to them or to defend themselves against actions brought by the State or by others.
There appears little reason why these individuals should substantially forfeit that degree of
protection which the law of defamation would otherwise afford them simply by virtue of their
being drawn into a courtroom. The public interest in accurate reports of judicial proceedings is
substantially protected by Cox Broadcasting Co., supra. As to inaccurate and defamatory reports
of facts, matters deserving no First Amendment protection, see 418 U.S., at 340, we think Gertz
provides an adequate safeguard for the constitutionally protected interests of the press and
affords it a tolerable margin for error by requiring some type of fault.

Petitioner has urged throughout this litigation that it could [***16] not be held liable for
publication of the "Milestones" item because its report of respondent's divorce [*458] was
factually correct. In its view the Time article faithfully reproduced the precise meaning of the
divorce judgment. But this issue was submitted to the jury under an instruction intended to
implement Florida's limited privilege for accurate reports of judicial proceedings. App. 509; see
305 So. 2d, at 177. By returning a verdict for respondent the jury necessarily found that the
identity of meaning which petitioner claims does not exist even for laymen. The Supreme Court
of Florida upheld this finding on appeal, rejecting petitioner's contention that its report was
accurate as a matter of law. Because demonstration that an article was true would seem to
preclude finding the publisher at fault, see Cox Broadcasting Co., 420 U.S., at 498-500
(POWELL, J., concurring), we have examined the predicate for petitioner's contention. We
believe the Florida courts properly could have found the "Milestones™ item to be false.

For petitioner's report to have been accurate, the divorce granted Russell Firestone must have
been based on a finding by the divorce court that his [***17] wife had committed extreme
cruelty toward him and that she had been guilty of adultery. This is indisputably what petitioner
reported in its "Milestones™ item, but it is equally indisputable that these were not the facts.
Russell Firestone alleged in his counterclaim that respondent had been guilty of adultery, but the
divorce court never made any such finding. Its judgment provided that Russell Firestone's
"counterclaim for divorce be and the same is hereby granted,"” but did not specify that the basis
for the judgment was either of the two grounds alleged in the counterclaim. The Supreme Court



of Florida on appeal concluded that the ground actually relied upon by the divorce court was
"lack of domestication of the parties,” a ground not theretofore recognized by Florida law. The
Supreme Court nonetheless affirmed the judgment dissolving the bonds of matrimony [*459]
because the record contained sufficient evidence to establish the ground of extreme cruelty.
Firestone v. Firestone, 263 So. 2d 223, 225 (1972).

Petitioner may well argue that the meaning of the trial court's decree was unclear, n4 but this
does not license it to choose from among several conceivable interpretations [***18] the one
most damaging to respondent. Having chosen to follow this tack, n5 petitioner [**968] must be
able to establish not merely that the item reported was a conceivable or plausible interpretation
of the decree, but that the item was factually correct. We believe there is ample support for the
jury's conclusion, affirmed by the Supreme Court of Florida, that this was not the case. There
was, therefore, sufficient basis for imposing liability upon petitioner if the constitutional
limitations we announced in Gertz have been satisfied. These are a prohibition against imposing
liability without fault, 418 U.S., at 347, and the requirement that compensatory awards "be
supported by competent evidence concerning the injury.” Id., at 350.

n4 Petitioner is incorrect in arguing that a rational interpretation of an ambiguous document is
constitutionally protected under our decision in Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279 (1971). There
we were applying the New York Times standard to test whether the defendant had acted in
reckless disregard of the truth. Id., at 292. But as we have concluded that the publication in this
case need not be tested against the "actual malice" standard, Pape is of no assistance to
petitioner.

n5 In fact, it appears that none of petitioner's employees actually saw the decree prior to
publication of the "Milestones” article. But we do not think this can affect the extent of
constitutional protection afforded the statement. Moreover, petitioner has maintained throughout
that it would have published an identical statement if its editorial staff had had an opportunity to
peruse the judgment prior to their publication deadline, and has consistently contended that its
article was true when compared to the words of that judgment.

------------ End Footnotes- -[***19] [*460]

As to the latter requirement little difficulty appears. Petitioner has argued that because
respondent withdrew her claim for damages to reputation on the eve of trial, there could be no
recovery consistent with Gertz. Petitioner's theory seems to be that the only compensable injury
in a defamation action is that which may be done to one's reputation, and that claims not
predicated upon such injury are by definition not actions for defamation. But Florida has
obviously decided to permit recovery for other injuries without regard to measuring the effect the
falsehood may have had upon a plaintiff's reputation. This does not transform the action into
something other than an action for defamation as that term is meant in Gertz. In that opinion we
made it clear that States could base awards on elements other than injury to reputation,
specifically listing "personal humiliation, and mental anguish and suffering" as examples of
injuries which might be compensated consistently with the Constitution upon a showing of fault.



Because respondent has decided to forgo recovery for injury to her reputation, she is not
prevented from obtaining compensation for such other damages [***20] that a defamatory
falsehood may have caused her.

The trial court charged, consistently with Gertz, that the jury should award respondent
compensatory damages in "an amount of money that will fairly and adequately compensate her
for such damages," and further cautioned that "[i]t is only damages which are a direct and natural
result of the alleged libel which may be recovered.” App. 509. There was competent evidence
introduced to permit the jury to assess the amount of injury. Several witnesses n6 testified to the
extent of respondent’s [*461] anxiety and concern over Time's inaccurately reporting that she had
been found guilty of adultery, and she herself took the stand to elaborate on her fears that her
young son would be adversely affected by this falsehood when he grew older. The jury decided
these injuries should be compensated by an award of $100,000. We have no warrant for re-
examining this determination. Cf. Lincoln v. Power, 151 U.S. 436 (1894).

n6 These included respondent's minister, her attorney in the divorce proceedings, plus several
friends and neighbors, one of whom was a physician who testified to having to administer a
sedative to respondent in an attempt to reduce discomfort wrought by her worrying about the
article.

----------------- End Footnotes- -[***21]

Gertz established, however, that not only must there be evidence to support an award of
compensatory damages, there must also be evidence of some fault on the part of a defendant
charged with publishing defamatory material. No question of fault was submitted to the jury in
this case, because under Florida law the only findings required for determination of liability were
whether the article was defamatory, whether [**969] it was true, and whether the defamation, if
any, caused respondent harm.

The failure to submit the question of fault to the jury does not of itself establish noncompliance
with the constitutional requirements established in Gertz, however. Nothing in the Constitution
requires that assessment of fault in a civil case tried in a state court be made by a jury, nor is
there any prohibition against such a finding being made in the first instance by an appellate,
rather than a trial, court. The First and Fourteenth Amendments do not impose upon the States
any limitations as to how, within their own judicial systems, factfinding tasks shall be allocated.
If we were satisfied that one of the Florida courts which considered this case had supportably
ascertained petitioner [***22] [*462] was at fault, we would be required to affirm the judgment
below.

But the only alternative source of such a finding, given that the issue was not submitted to the
jury, is the opinion of the Supreme Court of Florida. That opinion appears to proceed generally
on the assumption that a showing of fault was not required, n7 but then in the penultimate



paragraph it recites: "Furthermore, this erroneous reporting is clear and convincing evidence of
the negligence in certain segments of the news media in gathering the news. Gertz v. Welch,
Inc., supra. Pursuant to Florida law in effect at the time of the divorce judgment (Section 61.08,
Florida Statutes), a wife found guilty of adultery could not be awarded alimony. Since petitioner
had been awarded alimony, she had not been found guilty of adultery nor had the [*463] divorce
been granted on the ground of adultery. A careful examination of the final decree prior to
publication would have clearly demonstrated that the divorce had been granted on the grounds of
extreme cruelty, and thus the wife would have been saved the humiliation of being accused of
adultery in a nationwide magazine. This is a flagrant example of ‘journalistic [***23]
negligence.™ 305 So. 2d, at 178.1

n7 After reiterating its conclusion that the article was false, the Florida court noted that falsely
accusing a woman of adultery is libelous per se and normally actionable without proof of
damages. The court then recognized that our opinion in Gertz necessarily displaced this
presumption of damages but ruled that the trial court's instruction was consistent with Gertz and
that there was evidence to support the jury's verdict -- conclusions with which we have agreed.
The court went on to reject a claim of privilege under state law, pointing out that the privilege
shielded only "fair and accurate” reports and the jury had resolved these issues against petitioner.
The court appears to have concluded its analysis of petitioner's legal claims with this statement,
which immediately precedes the paragraph set out in the text:

"Careful examination and consideration of the record discloses that the judgment of the trial
court is correct and should have been affirmed on appeal to the District Court.” 305 So. 2d, at
177-178. There is nothing in the court's opinion which appears to make any reference to the
relevance of some concept of fault in determining petitioner's liability.

----------------- End Footnotes- -[***24]

It may be argued that this is sufficient indication the court found petitioner at fault within the
meaning of Gertz. Nothing in that decision or in the First or Fourteenth Amendment requires that
in a libel action an appellate court treat in detail by written opinion all contentions of the parties,
and if the jury or trial judge had found fault in fact, we would be quite willing to read the quoted
passage as affirming that conclusion. But without some finding of fault by the judge or jury in
the Circuit Court, we would have to attribute to the Supreme Court of Florida from the quoted
language not merely an intention to affirm the finding of the lower court, but an intention to find
such a fact in the first instance.

Even where a question of fact may have constitutional significance, we normally accord findings
of state courts deference in reviewing constitutional claims here. See, e.g., Lyons v. Oklahoma,
322 U.S. 596, 602-603 (1944); Gallegos v. Nebraska, 342 U.S. 55, 60-61 [**970] (1951)
(opinion of Reed, J.). But that deference is predicated on our belief that at some point in the state
proceedings some factfinder has made a conscious determination of the existence or
nonexistence [***25] of the critical fact. Here the record before us affords no basis for such a
conclusion.



It may well be that petitioner's account in its "Milestones"” section was the product of some fault
on its part, [*464] and that the libel judgment against it was, therefore, entirely consistent with
Gertz. But in the absence of a finding in some element of the state-court system that there was
fault, we are not inclined to canvass the record to make such a determination in the first instance.
Cf. Rosenblatt v. Baer, 383 U.S., at 87-88. Accordingly, the judgment of the Supreme Court of
Florida is vacated and the case remanded for further proceedings not inconsistent with this
opinion.

So ordered.

MR. JUSTICE STEVENS took no part in the consideration or decision of this case.
CONCURBY: POWELL

CONCUR: MR. JUSTICE POWELL, with whom MR. JUSTICE STEWART joins, concurring.

A clear majority of the Court adheres to the principles of Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S.
323 (1974). But it is evident from the variety of views expressed that perceptions differ as to the
proper application of such principles to this bizarre case. In order to avoid the appearance of
fragmentation of the Court on the basic principles [***26] involved, | join the opinion of the
Court. I add this concurrence to state my reaction to the record presented for our review.

In Gertz we held that ""so long as they do not impose liability without fault, the States may define
for themselves the appropriate standard of liability for a publisher or broadcaster of defamatory
falsehood injurious to a private individual.” Id., at 347. Thus, while a State may elect to hold a
publisher to a lesser duty of care, nl there is no First Amendment constraint against [*465]
allowing recovery upon proof of negligence. The applicability of such a fault standard was
expressly limited to circumstances where, as here, "the substance of the defamatory statement
'makes substantial danger to reputation apparent.™ n2 1d., at 348, quoting Curtis Publishing Co.
v. Butts, 388 U.S. 130, 155 (1967). By requiring a showing of fault the Court in Gertz sought to
shield the press and broadcast media from a rule of strict liability that could lead to intolerable
self-censorship and at the same time recognize the legitimate state interest in compensating
private individuals for wrongful injury from defamatory falsehoods.

nl A State, if it elected to do so, could require proof of gross negligence before holding a
publisher or broadcaster liable for defamation. In Gertz, we concluded “that the State should
retain substantial latitude in their efforts to enforce a legal remedy for defamatory falsehood
injurious to the reputation of a private individual." 418 U.S., at 345-346.

n2 In amplification of this limitation, we referred to the type of "factual misstatement whose
content [does] not warn a reasonably prudent editor or broadcaster of its defamatory potential.”
id., at 348.



----------------- End Footnotes- - [***27]

In one paragraph near the end of its opinion, the Supreme Court of Florida cited Gertz in
concluding that Time was guilty of "journalistic negligence.” But, as the opinion of the Court
recognizes, ante, at 462 n. 7, and 463, it is not evident from this single paragraph that any type of
fault standard was in fact applied. Assuming that Florida now will apply a negligence standard in
cases of this kind, the ultimate question here is whether Time exercised due care under the
circumstances: Did Time exercise the reasonably prudent care that a State [**971] may
constitutionally demand of a publisher or broadcaster prior to a publication whose content
reveals its defamatory potential?

The answer to this question depends upon a careful consideration of all the relevant evidence
concerning Time's actions prior to the publication of the [*466] "Milestones" article. But in its
conclusory paragraph finding negligence, the Supreme Court of Florida mentioned only the
provision of Florida law that proscribed an award of alimony to a wife found guilty of adultery,
arguing that the award of alimony to respondent clearly demonstrated that the divorce was
granted on other grounds. There is no recognition [***28] in the opinion of the ambiguity of the
divorce decree and no discussion of any of the efforts made by Time to verify the accuracy of its
news report. Nor was there any weighing of the evidence to determine whether there was
actionable negligence by Time under the Gertz standard. n3

n3 The absence of any assessment of fault under the Gertz standard by the Supreme Court of
Florida is fatal here because there was no such finding at any other level of judgment in this
proceeding. Ante, at 461-463, and n. 7.

----------------- End Footnotes- - - -

There was substantial evidence, much of it uncontradicted, that the editors of Time exercised
considerable care in checking the accuracy of the story prior to its publication. The "Milestones"
item appeared in the December 22, 1967, issue of Time. This issue went to press on Saturday,
December 16, the day after the Circuit Court rendered its decision at about 4:30 in the afternoon.
The evening of the 15th the Time editorial staff in New York received an Associated Press
dispatch stating that Russell A. Firestone, [***29] Jr., had been granted a divorce from his third
wife, whom "he had accused of adultery and extreme cruelty.” Later that same evening, Time
received the New York Daily News edition for December 16, which carried a special bulletin
substantially to the same effect as the AP dispatch.

On the morning of December 16, in response to an inquiry sent to its Miami bureau, Time's New
York office received a dispatch from the head of that bureau quoting excerpts from the Circuit
Court's opinion that [*467] strongly suggested adultery on the part of both parties. n4 Later that
day the editorial staff received a message from Time's Palm Beach "stringer" that read, in part:
"The technical grounds for divorce according to Joseph Farrish [sic], Jr., attorney for Mary Alice
Firestone, were given as extreme cruelty and adultry [sic]." App. 532. The stringer's dispatch
also included several quotations from the Circuit Court opinion. n5 At trial the senior editor



testified that although no member of the New York editorial staff had read the Circuit Court's
opinion, he had believed that both the stringer and the chief of Time's Miami bureau had read it.

n4 The excerpts included: "™ According to certain testimony in behalf of the defendant [husband],
extra marital escapades of the plaintiff [wife] were bizarre and of an amatory nature which would
have made Dr. Freud's hair curl. Other testimony, in the plaintiff's behalf, would indicate that the
defendant was guilty of bounding from one bed partner to another with the erotic zest of a
satyr." App. 544.

n5 Based on these news items and dispatches, the Time editorial team, consisting of a researcher,
writer, and senior editor in charge of the "Milestones™ section of the magazine, wrote, edited, and
checked the article for accuracy. At trial they testified as to their complete belief in the truth of
the news item at the time of publication.

----------------- End Footnotes- - [***30]

The opaqueness of the Circuit Court's decree is also a factor to be considered in assessing
whether Time was guilty of actionable fault under the Gertz standard. Although it appears that
neither the head of the Miami bureau nor the stringer personally read the opinion or order, the
stringer testified at trial that respondent'’s attorney Farish and others read him portions of the
decree over the telephone before he filed his dispatch with Time. n6 The [**972] record does not
reveal whether [*468] the limited portions of the decree that shed light on the grounds for the
granting of the divorce were read to the stringer. n7 But the ambiguity of the divorce decree may
well have contributed to the stringer's view, and hence the Time editorial staff's conclusion, that
a ground for the divorce was adultery by respondent.

n6 Several hours after filing his dispatch, the stringer spoke with the divorce judge by telephone.
According to testimony of the stringer at trial the divorce judge read him portions of the decree,
and none of this information was inconsistent with that contained in his dispatch to Time;
otherwise, he would have alerted Time's New York office immediately.

n7Time did [***31] not consider the stringer to be an employee. He worked for Time part time
and was compensated at an hourly rate, although he was guaranteed a minimum amount of work
each year. In this case, he was contacted by the chief of the Miami bureau and requested to
investigate the Firestone divorce decree. There is thus a question whether the fault, if any, of the
stringer in not personally reading the entire opinion and order, is even a factor that may be
considered in assessing whether there was actionable fault by Time under Gertz. Cf. Cantrell v.
Forest City Publishing Co., 419 U.S. 245, 253-254 (1974).

----------------- End Footnotes- - - -

However one may characterize it, the Circuit Court decision was hardly a model of clarity. Its
opening sentence was as follows: S



"This cause came on for final hearing before the court upon the plaintiff wife's second amended
complaint for separate maintenance (alimony unconnected with the causes of divorce), the
defendant husband's answer and counterclaim for divorce on grounds of extreme cruelty and
adultery, and the wife's answer thereto setting up certain affirmative defenses.” App. 523.1 After
[***32] commenting on the conflicting testimony as to respondent's "extra marital escapades”
and her husband's "bounding from one bed partner to another,” the opinion states that "it is the
conclusion and finding of the court that neither party is domesticated...." Finally, the Circuit
Court "ORDERED AND ADJUDGED":

"That the equities in this cause are with the [*469] defendant; that defendant's counterclaim for
divorce be and the same is hereby granted, and the bonds of matrimony which have heretofore
existed between the parties are hereby forever dissolved.” App. 528.

The remaining paragraphs in the order portion of the decision relate to child custody and support,
disposition of certain property, attorney's fees, and the award of $3,000 per month to the wife
(respondent) as alimony. There is no reference whatever in the "order™ portion of the decision
either to "extreme cruelty” or "adultery,"” the only grounds relied upon by the husband. But the
divorce was granted to him following an express finding “that the equities... are with the
defendant [the husband]."”

Thus, on the face of the opinion itself, the husband had counterclaimed for divorce on the
grounds of extreme cruelty and [***33] adultery, and the court had found the equities to be with
him and had granted his counterclaim for divorce. Apart from the awarding of alimony to the
wife there is no indication, either in the opinion or accompanying order, that the husband's
counterclaim was not granted on both of the grounds asserted. This may be a redundant reading,
as either ground would have sufficed. But the opinion that preceded the order was full of talk of
adultery and made no explicit reference to any other type of cruelty. In these circumstances, the
decision of the Circuit Court may have been sufficiently ambiguous to have caused reasonably
prudent newsmen to read it as granting divorce on the ground of adultery.

As | join the opinion of the Court remanding this case, it is unnecessary to decide whether the
foregoing establishes as a matter of law that Time exercised the requisite care under the
circumstances. Nor have | undertaken to identify all of the evidence that may be relevant or to
[*470] point out conflicts that arguably have been resolved against Time by the jury. My point in
writing is to emphasize that, against the background of a notorious divorce case, see Curtis
Publishing Co., [***34] 388 U.S., at 158-159, n8 [**973] and a decree that invited
misunderstanding, there was substantial evidence supportive of Time's defense that it was not
guilty of actionable negligence. At the very least the jury or court assessing liability in this case
should have weighed these factors and this evidence before reaching a judgment. n9 There is no
indication in the record before us that this was done in accordance with Gertz. n10

n8 In its first opinion remanding the case to the District Court of Appeal, after referring to the
general prominence of the Firestones, the Supreme Court of Florida indicated that "their marital
difficulties were equally well known; and the charges and countercharges of meretriciousness,



flowing from both sides of the controversy, made their divorce action a veritable cause celebre in
social circles across the country.” 271 So. 2d 745, 751 (1972). The District Court of Appeal
similarly observed that in part due to the sensational and colorful testimony the 17-month
divorce trial had been the object of national news coverage. 254 So. 2d 386, 389 (1971). The
reports Time received that the decree was granted on the ground of adultery therefore were
consistent with the well-publicized trial revelations.

n9 Indeed, I agree with the view expressed by MR. JUSTICE MARSHALL in his dissenting
opinion: Unless there exists some basis for a finding of fault other than that given by the
Supreme Court of Florida there can be no liability.

n10 The Florida District Court of Appeal, on the second appeal to it, reversed a judgment for
respondent. In doing so, it applied the New York Times "actual malice" standard, but added:
"Nowhere was there proof Time was even negligent, much less intentionally false or in reckless
disregard of the truth." 254 So. 2d, at 390. A problem infecting the various decisions in the
Florida courts is the understandable uncertainty as to exactly what standard should be applied.
This case was in litigation several years before Gertz was decided.

----------------- End Footnotes- - [***35]
DISSENTBY: BRENNAN; WHITE; MARSHALL [*471]
DISSENT: MR. JUSTICE BRENNAN, dissenting.

In my view, the question presented by this case is the degree of protection commanded by the
First Amendment's free expression guarantee where it is sought to hold a publisher liable under
state defamation laws for erroneously reporting the results of a public judicial proceeding.

In a series of cases beginning with New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), this
Court has held that the laws of libel and defamation, no less than other legal modes of restraint
on the freedoms of speech and press, are subject to constitutional scrutiny under the First
Amendment. The Court has emphasized that the central meaning of the free expression guarantee
is that the body politic of this Nation shall be entitled to the communications necessary for self-
governance, and that to place restraints on the exercise of expression is to deny the instrumental
means required in order that the citizenry exercise that ultimate sovereignty reposed in its
collective judgment by the Constitution. n1 Accordingly, we have held that laws governing harm
incurred by individuals through defamation or invasion of privacy, although directed [***36] to
the worthy objective of ensuring the "essential dignity and worth of every human being"
necessary to a civilized society, Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 92 (1966) (STEWART, J.,
concurring), must be measured and limited by constitutional constraints [*472] assuring the
maintenance and well-being of the system of free expression. Although "calculated falsehood" is
no part of the expression protected by the central meaning of the First Amendment, Garrison v.
Louisiana, 379 U.S. 64, 75 (1964), error and misstatement is recognized as inevitable in any
scheme of truly free expression and debate. New York Times, supra, at 271-272. Therefore, in



order to avoid the self-censorship that [**974] would necessarily accompany strict or simple
fault liability for erroneous statements, rules governing liability for injury to reputation are
required to allow an adequate margin for error -- protecting some misstatements so that the
"freedoms of expression... have the 'breathing space’ that they 'need... to survive.™ Ibid. "[T]o
insure the ascertainment and publication of the truth about public affairs, it is essential that the
First Amendment protect some erroneous publications as well as true [***37] ones." St. Amant
v. Thompson, 390 U.S. 727, 732 (1968). For this reason, New York Times held that liability for
defamation of a public official may not be imposed in the absence of proof of actual malice on
the part of the person making the erroneous statement. 376 U.S., at 279-280. n2

nl See Kalven, The New York Times Case: A Note on "The Central Meaning of the First
Amendment,” 1964 Sup. Ct. Rev. 191; Meiklejohn, The First Amendment Is An Absolute, 1961
Sup. Ct. Rev. 245. See also Bloustein, The First Amendment and Privacy: The Supreme Court
Justice and the Philosopher, 28 Rutgers L. Rev. 41 (1974); Meiklejohn, Public Speech in the
Supreme Court Since New York Times v. Sullivan, 26 Syracuse L. Rev. 819 (1975).

n2 The protection of the actual-malice test extends to erroneous statements that in any way
"might touch on... [the] fitness for office” of a public official, Garrison v. Louisiana, 379 U.S.
64, 77 (1964), or a candidate for public office, Monitor Patriot Co. v. Roy, 401 U.S. 265, 274
(1971). The actual-malice standard has been applied "at the very least to those among the
hierarchy of government employees who have, or appear to the public to have, substantial
responsibility for or control over the conduct of governmental affairs,” Rosenblatt v. Baer, 383
U.S. 75, 85 (1966), and further to "public figures™ who are "intimately involved in the resolution
of important public questions or, by reason of their fame, shape events in areas of concern to
society at large." Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 164 (1967) (Warren, C.J.,
concurring in result).

As an erroneous judgment of liability is, in view of the First Amendment values at stake, of more
serious concern than an erroneous judgment in the opposite direction, Rosenbloom v.
Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 50 (1971), the Court has held that actual malice must be
demonstrated with “convincing clarity.” New York Times, 376 U.S., at 285-286. The actual-
malice standard requires a showing that the erroneous statements were made in knowing or
reckless disregard of their falsity, id., at 280, and has been otherwise defined as requiring a
showing that the statements were made by a person who in fact was entertaining "serious doubts”
as to their truth. St. Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968).

------------ End Footnotes- - - - [***38] [*473]

Identical considerations led the Court last Term in Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S.
469 (1975), to hold that the First Amendment commands an absolute privilege to truthfully
report the contents of public records reflecting the subject matter of judicial proceedings.
Recognizing the possibility of injury to legitimate privacy interests of persons affected by such
proceedings, the Court was nevertheless constrained in light of the strong First Amendment
values involved to conclude that no liability whatever could be imposed by the State for reports



damaging to those concerns. Following the reasoning of New York Times and its progeny, the
Court in Cox Broadcasting noted: S

"[In] a society in which each individual has but limited time and resources with which to observe
at first hand the operations of his government, he relies necessarily upon the press to bring to him
in convenient form the facts of those operations. Great responsibility is accordingly placed upon
the news media to report fully and accurately the proceedings of government, and official
records and documents open to the public are the basic data of governmental operations. Without
the information [***39] provided by the press most of us and many of our representatives would
be unable to vote intelligently or to register opinions on the administration of government [*474]
generally. With respect to judicial proceedings in particular, the function of the press serves to
guarantee the fairness of trials and to bring to bear the beneficial effects of public scrutiny upon
the administration of justice....

"... Public records by their very nature are of interest to those concerned [**975] with the
administration of government, and a public benefit is performed by the reporting of the true
contents of the records by the media. The freedom of the press to publish that information
appears to us to be of critical importance to our type of government in which the citizenry is the
final judge of the proper conduct of public business.” 420 U.S., at 491-492, 495.1

Crucial to the holding in Cox Broadcasting was the determination that a "reasonable man"
standard for imposing liability for invasion of privacy interests is simply inadequate to the task
of safeguarding against "timidity and self-censorship” in reporting judicial proceedings. Id., at
496. Clearly, the inadequacy of any such [***40] standard is no less in the related area of
liability for defamation resulting from inadvertent error in reporting such proceedings.

It is true, of course, that the Court in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), cut back
on the scope of application of the New York Times privilege as it had evolved through the
plurality opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971). Rosenbloom had held
the New York Times privilege applicable to "all discussion and communication involving
matters of public or general concern, without regard to whether the persons involved are famous
or anonymous.” 403 U.S., at 44. But in light of the Court's perception [*475] of an altered
balance between the conflicting values at stake where the person defamed is in some sense a
"private individual,” Gertz, supra, at 347, 349-350, held First Amendment interests adequately
protected in such circumstances so long as defamation liability is restricted to a requirement of
"fault” and proof of "actual injury" resulting from the claimed defamation. n3 418 U.S., [*476] at
349-350. However, the extension of the relaxed standard of Gertz to news reporting of events
transpiring in and [***41] decisions arising out of public judicial proceedings is unwarranted by
the terms of Gertz itself, is contrary to other well-established precedents of this Court and, most
importantly, savages the cherished values encased in the First Amendment.



n3 In this case, the $100,000 damage award was premised entirely on the injury of mental pain
and anguish. All claims as to injury to reputation were withdrawn prior to trial, and no evidence
concerning damage to reputation was presented at trial. (Indeed, it appears that petitioner was
affirmatively precluded from offering evidence to refute any possible jury assumption in this
regard by a pretrial order granting "Plaintiff's Motion to Limit Testimony," App. 77.) It seems
clear that by allowing this type of recovery the State has subverted whatever protective influence
the "actual injury" stricture may possess. Gertz would, of course, allow for an award of damages
for such injury after proof of injury to reputation. 418 U.S., at 349-350. But to allow such
damages without proof "by competent evidence™ of any other "actual injury" is to do nothing less
than return to the old rule of presumed damages supposedly outlawed by Gertz in instances
where the New York Times standard is not met. 418 U.S., at 349. See Anderson, Libel and Press
Self-Censorship, 53 Tex. L. Rev. 422, 472-473 (1975); Eaton, The American Law of Defamation
through Gertz v. Robert Welch, Inc. and Beyond: An Analytical Primer, 61 Va. L. Rev. 1349,
1436-1437 (1975). The result is clearly to invite "gratuitous awards of money damages far in
excess of any actual injury™ and jury punishment of “unpopular opinion rather than
[compensation to] individuals for injury sustained by the publication of a false fact." Gertz,
supra, at 349.

Furthermore, the allowance of damages for mental suffering alone will completely abrogate the
use of summary judgment procedures in defamation litigation. Cf. Anderson, supra, at 469 n.
218. The use of such summary procedures may be a critical factor enabling publishers to avoid
large litigation expenses in marginal and frivolous defamation suits. The specter of such
expenses may be as potent a force for self-censorship as any threat of an ultimate damages
award. See generally ibid.

---------- End Footnotes- - - - - - - [***42]

There is no indication in Gertz of any intention to overrule the Rosenbloom decision [**976] on
its facts. Confined to those facts, Rosenbloom holds that in instances of erroneous reporting of
the public actions of public officials, the New York Times actual-malice standard must be met
before liability for defamation may be imposed in favor of persons affected by those actions.
Although Gertz clearly altered the broader rationale of Rosenbloom, until the Court's decision
today it could not have been supposed that Rosenbloom did not remain the law roughly to the
extent of my Brother WHITE'S concurring statement therein: S

$"(I]n defamation actions, absent actual malice as defined in New York Times Co. v. Sullivan,
the First Amendment gives the press and the broadcast media a privilege to report and comment
upon the official actions of public servants in full detail, with no requirement that the reputation
or the privacy of an individual involved in or affected by the official action be spared from
public view." 403 U.S., at 62. n4l

n4 Cf. Anderson, supra, n. 3, at 450-451, concluding that the Gertz opinion suggests a "category
of involuntary public figures™ roughly equivalent to "[individuals] involved in or affected by...



official action" as defined by my Brother WHITE in Rosenbloom, 403 U.S., at 62.
----------- End Footnotes- - - - - - - [***43]

At stake in the present case is the ability of the press to report to the citizenry the events
transpiring in the Nation's judicial systems. There is simply no meaningful [*477] or
constitutionally adequate way to report such events without reference to those persons and
transactions that form the subject matter in controversy. n5 This Court has long held: | "A trial is
a public event. What transpires in the court room is public property....Those who see and hear
what transpired can report it with impunity. There is no special perquisite of the judiciary which
enables it, as distinguished from other institutions of democratic government, to suppress, edit,
or censor events which transpire in proceedings before it." Craig v. Harney, 331 U.S. 367, 374
(1947).1 n6

The Court has recognized that with regard to the judiciary, no less than other areas of
government, the press performs an indispensable role by "subjecting the... judicial processes to
extensive public scrutiny and criticism." Sheppard v. Maxwell, 384 U.S. 333, 350 (1966). And it
is critical that the judicial processes be open to such scrutiny and criticism, for, as the Court has
noted in the specific context of labor [***44] disputes, the more acute public controversies are,
"the more likely it is that in some aspect they will get into court.” Bridges v. California, 314 U.S.
252, 268-269 (1941). n7 Indeed, slight [*478] reflection is needed to observe the insistent and
complex interaction between controversial [**977] judicial proceedings and popular impressions
thereof and fundamental legal and political changes in the Nation throughout the 200 years of
evolution of our political system. With the judiciary as with all other aspects of government, the
First Amendment guarantees to the people of this Nation that they shall retain the necessary
means of control over their institutions that might in the alternative grow remote, insensitive, and
finally acquisitive of those attributes of sovereignty not delegated by the Constitution. n8

n5 Cf. Rosenbloom v. Metromedia, Inc., supra, at 61 (WHITE, J., concurring): "Discussion of
the conduct of public officials cannot... be subjected to artificial limitations designed to protect
others involved in an episode with officials from unfavorable publicity. Such limitations would
deprive the public of full information about the official action that took place."”

n6 Craig also refutes any contention that private civil litigation is somehow different in this
respect. 331 U.S., at 378.

n7 An early and sympathetic observer of our Nation's political system commented: "The judicial
organization of the United States is the institution which a stranger has the greatest difficulty in
understanding. He hears the authority of a judge invoked in the political occurrences of every
day, and he naturally concludes that in the United States the judges are important political
functionaries; nevertheless, when he examines the nature of the tribunals, they offer at the first
glance nothing that is contrary to the usual habits and privileges of those bodies; and the
magistrates seem to him to interfere in public affairs only by chance, but by a chance that recurs
every day.



"Scarcely any political question arises in the United States that is not resolved, sooner or later,
into a judicial question.” 1 A. de Tocqueville, Democracy in America 98, 280 (P. Bradley ed.
1948).

n8 Even those who would narrowly confine the central meaning of the First Amendment to
"explicitly political speech” recognize that this must extend to all speech "concerned with
governmental behavior, policy or personnel, whether the governmental unit involved is
executive, legislative, judicial or administrative.” Bork, Neutral Principles and Some First
Amendment Problems, 47 Ind. L.J. 1, 27-28 (1971).

----------------- End Footnotes- - [***45]

Also no less true than in other areas of government, error in reporting and debate concerning the
judicial process is inevitable. Indeed, in view of the complexities of that process and its
unfamiliarity to the laymen [*479] who report it, the probability of inadvertent error may be
substantially greater.n9 n9 The difficulties encountered by laymen attempting to report in
summarized form the results of judicial proceedings are surely illustrated in the instant case.
Respondent's husband in counterclaiming for divorce had alleged grounds of "extreme cruelty
and adultery,” a fact reported in the subsequent judicial opinion. That opinion went on to state:

"According to certain testimony in behalf of the defendant, extra marital escapades of the
plaintiff were bizarre and of an amatory nature which would have made Dr. Freud's hair curl.
Other testimony, in plaintiff's behalf, would indicate that defendant was guilty of bounding from
one bed partner to another with the erotic zest of a satyr. The court is inclined to discount much
of this testimony as unreliable. Nevertheless, it is the conclusion and finding of the court that
neither party is domesticated, within the meaning of that term as used by the Supreme Court of
Florida in the case of Chesnut v. Chesnut, 33 So. 2d 730, where the court, in holding that a
divorce rather than separate maintenance should be granted, said:

""The big trouble was total incapacity on the part of either for domestication. Seventy-five per
cent of successful marriage depends on tact to cushion and bypass domestic frictions. It is much
better than meeting them head on and bearing the scars they leave. When the bride and the
groom are both devoid of a yen for domestication, the marital bark puts out to sea with its jib
pointed to the rocks.... We think the record reveals a complete allergy to the give and take
essential to successful marriage.’

"In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital discord that neither of the
parties has shown the least susceptibility to domestication, and that the marriage should be
dissolved.



"The premises considered, it is thereupon
"ORDERED AND ADJUDGED as follows:

"1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant's counterclaim for
divorce be and the same is hereby granted, and the bonds of matrimony which have heretofore
existed between the parties are hereby forever dissolved.” App. 523-529.

The Florida Supreme Court in the instant action found the fault required by Gertz, 418 U.S., at
347, to be present in the record by virtue of the fact that

"[p]ursuant to Florida law in effect at the time of the divorce judgment... a wife found guilty of
adultery could not be awarded alimony. Since petitioner had been awarded alimony, she had not
been found guilty of adultery nor had the divorce been granted on the ground of adultery. A
careful examination of the final decree prior to publication would have clearly demonstrated that
the divorce had been granted on the grounds of extreme cruelty...." 305 So. 2d 172, 178 (1974).

Surely the threat of press self-censorship in reporting judicial proceedings is obvious if liability
is to be imposed on the basis of such "fault.” Indeed, the impossibility of assuring against such
errors in reporting is manifested by the fact that the same Florida Supreme Court, in reviewing
the judgment of divorce some two and one-half years previous to the above-quoted statement,
had found the divorce to have been granted by the trial judge on the erroneous grounds of "lack
of domestication” rather than for either extreme cruelty or adultery. Firstone v. Firstone, 263 So.
2d 223 (1972). S

----------------- End Footnotes- - - -

[**978] "There is perhaps no area of news more inaccurately reported factually, on the whole,
though with some notable exceptions, than legal news. [*480]

"Some part of this is due to carelessness.... But a great deal of it must be attributed, in candor, to
ignorance which frequently is not at all blameworthy. For newspapers are conducted by men
who are laymen to the law. With too rare exceptions their capacity for misunderstanding the
significance of legal events and procedures, not to speak of opinions, is great. But this is neither
remarkable nor peculiar to newsmen. For the law, as lawyers best know, is full of perplexities.

"In view of these facts any standard which would require strict accuracy in reporting legal events
factually or in commenting upon them in the press would be an impossible one. Unless the courts
and judges are to be put above criticism, no such rule [*481] can obtain. There must be some
room for misstatement of fact, as well as for misjudgment, if the press and others are to function
as critical agencies in our democracy concerning courts as for all other instruments of
government.” Pennekamp v. Florida, 328 U.S. 331, 371-372 (1946) (Rutledge, J., concurring).
n10l

[***46]



n10 Judge Frank’s opinion of the phenomenon and its cause appears to have been roughly
comparable. J. Frank, Courts On Trial 1-3 (Atheneum ed. 1963).

----------------- End Footnotes- - - -

For precisely such reasons, we have held that the contempt power may not be used to punish the
reporting of judicial proceedings merely because a reporter "missed the essential point in a trial
or failed to summarize the issues to accord with the views of the judge who sat on the case.”
Craig v. Harney, 331 U.S., at 375. See also Pennekamp v. Florida, supra. And "[w]hat a State
may not constitutionally bring about by means of a criminal statute is likewise beyond the reach
of its civil law of libel.” New York Times, 376 U.S., at 277. The First Amendment insulates from
defamation liability a margin for error sufficient to ensure the avoidance of crippling press self-
censorship in the field of reporting public judicial affairs. To be adequate, that margin must be
both of sufficient breadth and predictable in its application. In my view, therefore, the actual-
malice [***47] standard of New York Times must be met in order to justify the imposition of
liability in these circumstances.

MR. JUSTICE WHITE, dissenting

I would affirm the judgment of the Florida Supreme Court because First Amendment values will
not be furthered in any way by application to this case of the fault standards newly drafted and
imposed by Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), upon which my [*482] Brother
REHNQUIST relies, or the fault standards required by Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403
U.S. 29 (1971), upon which my Brother BRENNAN relies; and because, in any event, any
requisite fault was properly found below.

The jury found on ample evidence that the article published by petitioner Time, Inc., about
respondent Firestone was false and defamatory. This Court has held, and no one seriously
disputes, that, regardless of fault, "there is no constitutional value in false statements of fact."
"They belong to that category of utterances which '... are of such slight social value as™ to be
worthy of no First Amendment protection. Gertz v. Robert Welch, Inc., supra, at 340, quoting
Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568, 572 (1942). This Court's decisions [***48] from
New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), through Gertz v. Robert Welch, Inc.,
supra, holding that the Constitution requires a finding of some degree of fault as a precondition
to a defamation award, have done so for one reason and one reason alone: unless [**979]
innocent falsehood is allowed as a defense, some true speech will also be deterred. Thus "[t]he
First Amendment requires that we protect some falsehood in order to protect speech that
matters,"” Gertz v. Robert Welch, Inc., supra, at 341 (emphasis supplied), e.g., true fact
statements. In light of these decisions, the threshold question in the instant case should be
whether requiring proof of fault on the part of Time, Inc., as a precondition to recovery in this
case -- and thereby possibly interfering with the State's desire to compensate respondent
Firestone -- will contribute in any way to the goal of protecting "speech that matters.” | think it
would not.



At the time of the defamatory publication in this case -- December 1967 -- the law clearly
authorized liability [*483] without fault in defamation cases of the sort involved here. *
Whatever the chilling effect of that rule of law on publication of "speech [***49] that matters" in
1967 might have been, it has already occurred and is now irremediable. The goal of protecting
"speech that matters™ by announcing rules, as this Court did in Gertz v. Robert Welch, Inc.,
supra, and Rosenbloom v. Metromedia, Inc., supra, requiring fault as a precondition to a
defamation recovery under circumstances such as are involved here, is fully achieved so long as
fault is required for cases in which the publication occurred after the dates of those decisions.
This is not such a case.

al Konigsberg v. State Bar of California, 366 U.S. 36, 49, and n. 10 (1961); Times Film Corp. v.
Chicago, 365 U.S. 43, 48 (1961); Roth v. United States, 354 U.S. 476, 486-487 (1957);
Beauharnais v. Illinois, 343 U.S. 250, 266 (1952); Pennekamp v. Florida, 328 U.S. 331, 348-349
(1946); Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568, 572 (1942); Near v. Minnesota ex rel.
Olson, 283 U.S. 697, 715 (1931). The majority concludes that respondent Firestone was neither a
"public official™ nor a "public figure,” New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964);
Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), and therefore that this case does not fall
within any exception, then announced, to the Court's statements that common-law defamation
rules do not violate the First Amendment. In this respect | agree with the majority.

----------------- End Footnotes- -[***50]

Therefore, to require proof of fault in this case -- or in any other case predating Gertz and
Rosenbloom in which a private figure is defamed -- is to interfere with the State's otherwise
legitimate policy of compen sating defamation victims without furthering First Amendment
goals in any way at all. In other areas in which the Court has developed a rule designed not to
achieve justice in the case before it but designed to induce socially desirable conduct by some
group in the future, the Court has declined to apply the rule to fact situations predating its
announcement, e.g., Williams v. [*484] United States, 401 U.S. 646, 653 (1971) (plurality
opinion). The Court should follow a similar path here.

In any event, the judgment of the court below should be affirmed. My Brother REHNQUIST
concludes that negligence is sufficient fault, under Gertz, to justify the judgment below, and that
a finding of negligence may constitutionally be supplied by the Florida Supreme Court. | agree.
Furthermore, the state court referred to Gertz v. Robert Welch, Inc., by name; noted the
"convincing evidence of... negligence™ in the case; pointed out that a careful examination of the
divorce decree [***51] would have "clearly demonstrated” that the divorce was not grounded on
adultery, as reported by Time, Inc.; and stated flatly: "This is a flagrant example of ‘journalistic
negligence.™ 305 So. 2d 172, 178 (1974). It appears to me that the Florida Supreme Court has
made a sufficiently "conscious determination,” ante, at 463, of the fact of negligence. If it is
Gertz that controls this case and if that decision is to be applied retroactively, | would affirm the
judgment.



[**980] MR. JUSTICE MARSHALL, dissenting.

The Court agrees with the Supreme Court of Florida that the "actual malice" standard of New
York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), does not apply to this case. Because | consider
the respondent, Mary Alice Firestone, to be a "public figure” within the meaning of our prior
decisions, Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974); Curtis Publishing Co. v. Butts, 388
U.S. 130 (1967), | respectfully dissent.

Mary Alice Firestone was not a person "first brought to public attention by the defamation that is
the subject of the lawsuit.” Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29, 78, 86 (1971)
(MARSHALL, J., dissenting). On the contrary, she was "prominent among [***52] the '400' of
[*485] Palm Beach society," and an "active [member] of the sporting set,” 271 So. 2d 745, 751
(Fla. 1972), whose activities predictably attracted the attention of a sizable portion of the public.
Indeed, Mrs. Firestone's appearances in the press were evidently frequent enough to warrant her
subscribing to a press-clipping service.

Mrs. Firestone brought suit for separate maintenance, with reason to know of the likely public
interest in the proceedings. As the Supreme Court of Florida noted, Mr. and Mrs. Firestone's
"marital difficulties were... well-known," and the lawsuit became "a veritable cause celebre in
social circles across the country.” Ibid. The 17-month trial and related events attracted national
news coverage, and elicited no fewer than 43 articles in the Miami Herald and 45 articles in the
Palm Beach Post and Palm Beach Times. Far from shunning the publicity, Mrs. Firestone held
several press conferences in the course of the proceedings.

These facts are sufficient to warrant the conclusion that Mary Alice Firestone was a "public
figure" for purposes of reports on the judicial proceedings she initiated. In Gertz v. Robert
Welch, Inc., supra, at [***53] 352, we noted that an individual can be a public figure for some
purposes and a private figure for others. And we found two distinguishing features between
public figures and private figures. First, we recognized that public figures have less need for
judicial protection because of their greater ability to resort to self-help: "public figures usually
enjoy significantly greater access to the channels of effective communication and hence have a
more realistic opportunity to counteract false statements than private individuals normally
enjoy." 418 U.S., at 344.

As the above recital of the facts makes clear, Mrs. Firestone is hardly in a position to suggest that
she lacked access to the media for purposes relating to her lawsuit. [*486] It may well be that she
would have had greater difficulty countering alleged falsehoods in the national press than in the
Miami and Palm Beach papers that covered the proceedings so thoroughly. But presumably the
audience Mrs. Firestone would have been most interested in reaching could have been reached
through the local media. In any event, difficulty in reaching all those who may have read the
alleged falsehood surely ought not preclude a finding [***54] that Mrs. Firestone was a public
figure under Gertz. Gertz set no absolute requirement that an individual be able fully to counter
falsehoods through self-help in order to be a public figure. We viewed the availability of the self-
help remedy as a relative matter in Gertz, and set it forth as a minor consideration in determining



whether an individual is a public figure.

The second, "more important,” consideration in Gertz was a normative notion that public figures
are less deserving of protection than private figures: That although "it may be possible for
someone to become a public figure through no purposeful action of his own," generally those
classed as public figures have "thrust themselves to the forefront of particular public
controversies™ [**981] and thereby "[invited] attention and comment."” Id., at 344-345. And even
if they have not, "the communications media are entitled to act on the assumption that... public
figures have voluntarily exposed themselves to increased risk of injury from defamatory
falsehood concerning them.” Id., at 345.

We must assume that it was by choice that Mrs. Firestone became an active member of the
""sporting set" -- a social group with "especial prominence [***55] in the affairs of society," ibid.,
whose lives receive constant media attention. Certainly there is nothing in the record to indicate
otherwise, and Mrs. Firestone's subscription to a press-clipping service suggests that she was not
altogether uninterested [*487] in the publicity she received. Having placed herself in a position
in which her activities were of interest to a significant segment of the public, Mrs. Firestone
chose to initiate a lawsuit for separate maintenance, and most significantly, held several press
conferences in the course of that lawsuit. If these actions for some reason fail to establish as a
certainty that Mrs. Firestone "voluntarily exposed [herself] to increased risk of injury from
defamatory falsehood," surely they are sufficient to entitle the press to act on the assumption that
she did. Accordingly, Mrs. Firestone would appear to be a public figure under Gertz.

The Court resists this result by concluding that the subject matter of the alleged defamation was
not a "public controversy" as that term was used in Gertz. In part, the Court's conclusion rests on
what I view as an understatement of the degree to which Mrs. Firestone can be said to have
[***56] voluntarily acted in a manner that invited public attention. But more fundamentally its
conclusion rests on a reading of Gertz that differs from mine. The meaning that the Court
attributes to the term "public controversy™ used in Gertz resurrects the precise difficulties that |
thought Gertz was designed to avoid.

It is not enough for the Court that, because of Mrs. Firestone's acquired prominence within a
segment of society, her lawsuit had already attracted significant public attention and comment
when the Time report was published. According to the Court, the controversy, already of interest
to the public, was "not the sort of 'public controversy' referred to in Gertz." Ante, at 454. The
only explanation I can discern from the Court's opinion is that the controversy was not of the sort
deemed relevant to the "affairs of society," ante, at 453, and the public's interest not of the sort
deemed "legitimate” or worthy of judicial recognition. [*488]

If there is one thing that is clear from Gertz, it is that we explicitly rejected the position of the
plurality in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971), that the applicability of the
New York Times standard depends [***57] upon whether the subject matter of a report is a
matter of "public or general concern.” We explained in Gertz that the test advanced by the
Rosenbloom plurality S%"would occasion the... difficulty of forcing state and federal judges to
decide on an ad hoc basis which publications address issues of ‘general or public interest' and
which do not -- to determine, in the words of MR. JUSTICE MARSHALL, 'what information is



relevant to self-government.’ Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S., at 79. We doubt the
wisdom of committing this task to the conscience of judges.” 418 U.S., at 346.1

Having thus rejected the appropriateness of judicial inquiry into "the legitimacy of interest in a
particular event or subject,” Rosenbloom, supra, at 78, 79 (MARSHALL, J., dissenting), Gertz
obviously did not intend to sanction any such inquiry by its use of the term "public controversy."
Yet that is precisely how | understand the Court's opinion to interpret Gertz. nl

nl The Supreme Court of Florida's explanation of why the New York Times standard is
inapplicable is equally inconsistent with Gertz. After referring to Mrs. Firestone's prominence in
Palm Beach society, the widespread attention her lawsuit received, and her granting of
interviews to the news media, the court reasoned as follows: "That the public was curious,
titillated or intrigued with the scandal in the Firestone divorce is beyond doubt. But we again
emphasize the distinction we make between that genre of public interest and real public or
general concern.

"... [We] cannot find here any aspect of real public concern, and none has been shown to us,
which would be furthered or enhanced by 'free discussion’ and 'robust debate' about the divorce
of Russell and Mary Alice Firestone.

"Nor did [Mrs. Firestone's] quoted interviews with the press raise the untidy affair to the dignity
of true public concern. Unlike an actress who might grant interviews relating to the opening of
her new play, [Mrs. Firestone] was not seeking public patronage. Publicity, or sympathy,
perhaps, but not patronage. Irrespective of her subjective motives, objectively she was merely
satiating the appetites of a curious press.

"In sum, the Firestone divorce action was unquestionably newsworthy, but reports thereof were
not constitutionally protected as being matters of real public or general concern.” 271 So. 2d, at
752.

This language is from an opinion that issued before Gertz was decided, but the reasoning was
reaffirmed in the Supreme Court of Florida's final opinion in the case, 305 So. 2d 172, 174-175
(1974), which issued after our decision in Gertz.

----------------- End Footnotes- - [***58]

[*489] [**982] If Gertz is to have any meaning at all, the focus of analysis must be on the
actions of the individual, and the degree of public attention that had already developed, or that
could have been anticipated, before the report in question. Under this approach, the class of
public figures must include an individual like Mrs. Firestone, who acquired a social prominence
that could be expected to attract public attention, initiated a lawsuit that predictably attracted
more public attention, and held press conferences in the course of and in regard to the lawsuit. n2



I would hold that, for purposes of this [*490] case, Mrs. Firestone is a public figure, who must
demonstrate that the report in question was published with "actual malice™ -- that is, with
knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not.

n2 The Court places heavy emphasis on the degree to which Mrs. Firestone attempted to
"influence the resolution of" a particular controversy. In response to the observation that Mrs.
Firestone held press conferences, for example, the Court notes that those conferences were not
intended to influence the outcome of the trial or any other controversy.Ante, at 454-455, n. 3.
Gertz did, of course, refer to the fact that persons often become public figures by attempting to
influence the resolution of public questions. 418 U.S., at 345. But the reference must be viewed
as but an example of how one becomes a public figure. Surely Gertz did not intend to establish a
requirement that an individual attempt to influence the resolution of a particular controversy
before he can be termed a public figure. If that were the rule, Athletic Director Butts in Curtis
Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), would not be a public figure. We held that Butts
was a public figure, and in Gertz we specifically noted that that decision was "correct.” 418 U.S,,
at 343.

----------------- End Footnotes- - [***59]

While the foregoing discussion is sufficient to dispose of the case under my reading of the law,
two other aspects of the Court's opinion warrant comment. First, the Court appears to reject the
contention that a rational interpretation of an ambiguous document is always entitled to some
constitutional protection. The Court reads Time, Inc. v. Pape, 401 U.S. 279 (1971), as providing
such protection only under the rubric of the New York Times "actual malice" standard. Ante, at
459 n. 4. | disagree. While the precise holding in Pape was that the choice of one of several
rational interpretations of an ambiguous document is not enough to create a jury issue of "actual
malice,"” the Court's reasoning suggests that its holding ought not be so confined. In introducing
its discussion, the Court noted: S "[A] vast amount of what is published in the daily and
periodical press purports to be descriptive of what somebody said rather than of what anybody
did. Indeed, perhaps the largest share of news concerning the doings of government appears in
the form of accounts of reports, [**983] speeches, press conferences, and the like. The question
of the 'truth’ of [*491] such an indirect newspaper [***60] report presents rather complicated
problems.” 401 U.S., at 285-286 (emphasis in original).

And in discussing the need for some protection for the publisher attempting to report the gist of a
lengthy government document, the Court observed:

"Where the document reported on is so ambiguous as this one was, it is hard to imagine a test of
‘truth’ that would not put the publisher virtually at the mercy of the unguided discretion of a
jury.” Id., at 291.S Surely the Court's evident concern that publishers be accorded the leeway to
offer rational interpretations of ambiguous documents was not restricted to cases in which the
New York Times standard is applicable. That concern requires that protection for rational



interpretations be accorded under the fault standard contemplated in Gertz. Thus my Brothers
POWELL and STEWART, while joining the opinion of the Court, recognize that the rationality
of an interpretation of an ambiguous document must figure as a crucial element in any
assessment of fault under Gertz.Ante, at 467-469.1 agree. The choice of one of several rational
interpretations of an ambiguous document, without more, is insufficient to support a finding of
fault under Gertz. [***61]

Finally, assuming that the Court is correct in its assessment of the law in this case, I find the
Court's disposition baffling. The Court quotes that portion of the Florida Supreme Court's
opinion which, citing Gertz, states in no uncertain terms that Time's report was a "flagrant
example of 'journalistic negligence.” 305 So. 2d 172, 178 (1974). But the Court is unwilling to
read that statement as a "conscious determination™ of fault, and accordingly the Court remands
the case for an assessment of fault. [*492]

Surely the Court cannot be suggesting that the quoted portion of the Supreme Court of Florida's
opinion, which contained a citation to Gertz, had no meaning at all. And if it did have meaning, it
must have reflected either an intention to find fault or an intention to affirm a finding of fault. It
is quite clear that the opinion was not intended to affirm any finding of fault, for as the Court
observes there was no finding of fault to affirm. The question of fault had not been submitted to
the jury, and the District Court of Appeal had explicitly noted the absence of any proof that Time
had been negligent. 254 So. 2d 386, 390 (1971). The absence of any prior finding [***62] of
fault only reinforces what the Florida Supreme Court's language itself makes clear -- that the
court was not simply affirming a finding of fault, but making such a finding in the first instance.

| therefore agree with my Brother WHITE that the Supreme Court of Florida made a conscious
determination of fault. I would add, however, that it is a determination that is wholly
unsupportable. The sole basis for that court's determination of fault was that under Florida law a
wife found guilty of adultery cannot be, as Mrs. Firestone was, awarded alimony. Time, the court
reasoned, should have realized that a divorce decree containing an award of alimony could not,
consistent with Florida law, have been based on adultery. But that reasoning assumes that
judicial decisions can always be squared with the prior state of the law. If we need be reminded
that courts occasionally err in their assessment of the law, we need only refer to the subsequent
history of the divorce decree involved in this case: When the divorce case reached the Supreme
Court of Florida, that court found that the divorce had been granted for lack of "domestication™
and pointed out that that was not one of the statutory [***63] grounds for [*493] divorce.
Firestone v. Firestone, 263 So. 2d 223 (1972). Time's responsibility was to report accurately
what the trial court did, not what it could or should [**984] have done. If the trial court awarded
alimony while basing the divorce on a finding of adultery by the wife, Time cannot be faulted for
reporting that fact. Unless there is some basis for a finding of fault other than that given by the
Supreme Court of Florida, | think it clear that there can be no liability.



